بهینه سازی محیط کشت، فرایند تخمیر و اثربخشی آفت کش زیستی حاصل از یک سویه ایرانی Bacillus thuringiensis var. tenebrionis (BN2)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از سویه بومی (Btt-BN2) Bacillus thuringiensis var. tenebrionis برای کنترل سرخرطومی برگ یونجه استفاده شد. طراحی آزمایشی با استفاده از روش سطح پاسخ (RSM) برای بهینه سازی محیط کشت و پارامترهای تخمیر به منظور دستیابی به سطح بالایی از واحد تشکیل دهنده کلونی (CFU) (spores.ml−1) انجام شد. پارامترها شامل مقدار منابع کربن و نیتروژن در سه سطح با پاسخ میزان واحد تشکیل دهنده کلونی (CFU spores ml−1) برای دو مجموعه آزمایش بررسی شد. نتایج به دست آمده نشان داد که حداکثر CFU برای حداقل غلظت جو دوسر (2 گرم در لیتر)، حداقل غلظت شربت ذرت (10 گرم در لیتر)، و حداکثر غلظت ملاس نیشکر (10 گرم در لیتر) معادل 1.4 × 1013 spore ml-1 بود. پارامترهای تخمیر بهینه برای به دست آوردن بالاترین مقدار CFU در حداکثر سطح pH  (معادل 8) و سطح متوسط دما (28 درجه سلسیوس) بدست آمد. مقدار CFU به میزان قابل توجهی در شرایط بهینه به 8.06 × 1013 spore ml-1 افزایش یافت که در تحقیقات Btt بسیار مهم است. در نهایت، تحلیل زیست سنجی Btt-BN2 در یک سیستم واحد و سیستم دوتایی (ترکیب دو حشره کش؛ Matrine® و Abamectin®) در غلظت های مختلف، 83 درصد تلفات را در روز سوم برای ترکیب ppm  3 از Btt و ppm 5/0 از Matrine نشان داد. تلفات 100% برای اکثر ترکیبات Btt همراه با Matrine و/یا Abamectin بعد از روز هفتم حاصل شد. نتایج زیست سنجی بیانگر کارایی و سازگاری با محیط زیست آفت کش زیستی مذکور در مقایسه با تیمارهای شیمیایی می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
469 تا 484
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!