ارزیابی اثرات پیش تیمارهای حشره کش در دماهای مختلف بر شاخص های جوانه زنی و رشد گیاهچه بذرهای کرک دار و بدون کرک دو رقم پنبه در شرایط آزمایشگاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور ارزیابی اثرات پیش تیمارهای حشره کش در دماهای مختلف بر شاخص های جوانه زنی و رشد گیاهچه بذرهای دو رقم پنبه در شرایط آزمایشگاه، آزمایش فاکتوریل در پایه طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار در آزمایشگاه تکنولوژی بذر موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر در سال 98-1399 انجام شد. عامل اول شامل دو نوع بذر (کرک دار (شاهد) و بذر بدون کرک) و عامل دوم نوع رقم (رقم ورامین و خورشید)، عامل سوم دما در چهار سطح (18، 20، 22 و 24) و عامل چهارم اعمال حشره کش در سه سطح (شاهد، گایوچو و کروز) بود. نتایج مقایسه میانگین نشان داد بیش ترین طول گیاهچه (74/16سانتی متر) مربوط به تیمار رقم بدون کرک ورامین توام با گایوچو است. هم چنین کم ترین این صفت (44/12سانتی متر) مربوط به رقم بدون کرک خورشید بدون کاربرد حشره کش بود. هم چنین بیش ترین درصد جوانه زنی (81/95 درصد) مربوط به تیمار بدون کرک رقم خورشید و کاربرد گایوچو بود. هم چنین کم ترین این صفت (3/83 گرم) مربوط به رقم کرک دار خورشید و عدم مصرف حشره کش بود. به طور کلی برای تولید بذوری با درصد جوانه زنی بالا بذور بدون کرک رقم خورشید و مصرف گایوچو و برای شاخص طولی بنیه بالاتر بذر دلنیته شده رقم ورامین با مصرف گایوچو توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!