ارزیابی عملکرد هیدرولیکی و بهره برداری دریچه های کشویی و نیرپیک در کانال های توزیع آب (مطالعه موردی: شبکه آبیاری مغان، اردبیل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در تحقیق حاضر عملکرد هیدرولیکی انداز ه گیری جریان آب و مشکلات بهره برداری این سازه ها در شبکه آبیاری مغان بررسی شده است. در شبکه تعداد 1246 عدد دریچه آبگیر، جهت کنترل و تنظیم سطح آب نصب شده که به غیر از دریچه های ورودی در محل بند، از دریچه های کشویی به عنوان سازه های اندازه گیری جریان استفاده شده است. دقیق نبودن سازه های اندازه گیری در این شبکه باعث شده تا در اجرای بهسازی شبکه، حدود نیمی از سازه ها با دریچه های نیرپیک تعویض شدند. در این تحقیق با بازدید از شبکه و بررسی نقشه ها و اطلاعات موجود، به صورت تصادفی چهار کانال از شبکه انتخاب شد. در هر سازه، دبی واقعی با دبی اسمی سازه که در بهره برداری از آن استفاده می شود، مورد مقایسه قرار گرفت و خطای نسبی سازه ها بدست آمد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد، که متوسط خطای نسبی دبی واقعی و دبی اندازه گیری بین 11/7 تا 38/34 درصد می باشد. درصد خطای نسبی اندازه گیری دبی در دریچه های کشویی بین 63/0 تا 57/42 درصد و برای دریچه های نیرپیک 17 تا 32/47 درصد به دست آمد، همچنین برای دریچه کشویی حداکثر اختلاف دبی به ترتیب در کانال های مورد آزمایش 127 و 3/929 لیتر بر ثانیه و برای دریچه نیرپیک حداکثر اختلاف آبگذری در کانال های مورد آزمایش به ترتیب 308 و 615 لیتر بر ثانیه حاصل شد. در بخش ارزیابی بهره برداری، آب بندی نامناسب، تخریب و عدم کارایی اشل های تعیین تراز آب و بازشدگی دریچه ها، پوسیدگی و دستکاری دریچه ها از مشکلات بهره برداری سازه ها می باشد، که در این راستا، توصیه های لازم شامل کنترل و اصلاح بهینه و کالیبراسیون سازه ها ارایه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2567060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!