اثر تعاملی تمرین هوازی و مصرف بربرین کلراید بر بیان TGF-β وSmad4 بافت قلب موش های صحرایی دیابتی شده با STZ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

دیابت منجر به فیبروز قلبی شده که با پیشرفت بیماری بدتر می شود و به کاردیومیوپاتی دیابتی منجر می شود. در ا ین مطالعه اثر فعالیت ورزشی هوازی (AT) همراه با بربرین کلراید (BR) بر بیان TGF-β وSmad4 بافت قلب موش های صحرایی دیابتی بررسی شد.

روش شناسی:

 تعداد 32 موش صحرایی نر ویستار (03/17±09/276 گرم، 10 هفته ای) به طور تصادفی به چهار گروه (8=n): دیابت (DM)، دیابت -بربرین (BRDM)، دیابت-تمرین هوازی (ATDM)، دیابت-تمرین هوازی-بربرین (ATBRDM)، تقسیم شدند. دیابت با تزریق استرپتوزوتوسین القا شد. گروه های تمرین به مدت شش هفته برنامه تمرین هوازی فزاینده (18-10 متر در دقیقه، 40-10 دقیقه در روز، پنج روز در هفته) را روی تردمیل انجام دادند. بربرین کلراید (mg/kg/day 30) یک بار در روز به صورت خوراکی با گاواژ خورانده شد. در پایان هفته ششم نمونه بافت قلب جمع آوری شد. سطوح بیان ژنی TGF-β و TGF-β به روش real- time PCR اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون ANOVA در سطح معنی داری 05/0 p< آزمون شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که AT، BR و ترکیب AT-BR در موش های دیابتی باعث کاهش معنی دار در میزان TGF-β1 (0001/0=p) وSmad4 (0001/0=p) بافت قلب شد. همچنین کاهش معنی داری در میزان این شاخص ها در گروه ATBRDM نسبت به BRDM و ATDM مشاهده شد (05/0 p<).

نتیجه گیری

AT و BR با بهبود نشانگرهای فیبروز بافت قلب، یک استراتژی موثر برای بهبود فیبروز قلبی در موش های دیابتی با STZ می باشد. علاوه بر این، AT و BR اثر هم افزایی محافظتی قلبی را برای کاهش نشانگرهای فیبروز قلبی نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2567580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!