پردازش تصاویر فراصوت درون رگی (IVUS) برای استخراج بافت مجازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
بیماری های قلبی عروقی در دهه های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. یکی از نارسایی های قلبی، بیماری گرفتگی عروق کرونر است که با جمع شدن پلاک ها در دیواره عروق کرونری ایجاد می شود. هدف پژوهش حاضر، تشخیص محل پلاک ها و بهبود مناطق سایه پشت پلاک های کلسیمی با استفاده از روش های خودکار پردازش تصویر است.
مواد و روش ها
در این پژوهش برای آشکارسازی پلاک های کلسیمی و ناحیه تحت سایه در تصاویر فراصوت درون رگی، الگوریتمی خودکار طراحی و پیاده سازی شد. در این الگوریتم برای انتخاب آستانه تشخیص و آشکارسازی مرز سایه ها، به ترتیب از روش آستانه گذاری آتسو و روش کانتور فعال استفاده شده است. همچنین کیفیت نواحی سایه دار با روش های تعدیل هیستوگرام و تطبیق هیستوگرام بهبود داده شد. بدین منظور تصاویر 26 بیمار دارای گرفتگی عروق کرونری از دو بیمارستان منتخب شهر اردبیل، با همکاری پزشک انتخاب شد.
یافته ها
با استفاده از الگوریتم پیاده سازی شده برای دو حالت وجود یا عدم وجود پلاک در تصاویر و درستی یا نادرستی تشخیص، تمامی پلاک ها در تصاویر بررسی و با نتایج حاصل از تشخیص پزشک مقایسهشد.
نتیجه گیری
نتایج روش استفاده شده در این پژوهش نسبت به پژوهش های دیگر، به دلیل کار بر روی تعداد زیادی از تصاویر واقعی بیماران و اعتبارسنجی نتایج با نظر پزشک متخصص قلب و عروق، باعث تشخیص دقیق تری از پلاک های کلسیمی شد. همچنین نتایج بهبود کیفیت تصاویر نشان داد که بهبود کیفیت سایه ها به دلیل قرارگیری آنها در خارج از محدوده قرارگیری پلاک ها، اطلاعات ارزشمندی را در خصوص تعیین مرز خارجی رگ و محل پلاک های کلسیمی نمی دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!