اهمیت اسیدهای چرب زنجیر کوتاه سنتز شده توسط میکروارگانیسم های روده، به عنوان یک عامل اپی ژنتیک، در کاهش ابتلا به سرطان کولون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
مکانیسم های درگیر در پاتوژنز سرطان کولورکتال هنوز به درستی شناخته نشده اند، اما رژیم غذایی فاکتور اصلی است که اثرات چند جانبه ای از جمله تغییر در متابولوم و ترانسکریپتوم میزبان دارد. متابولیت هایی که از رژیم غذایی حاصل می شوند، می توانند به طور مستقیم بر متابولیسم کل بدن تاثیر بگذارند. هدف پژوهش حاضر، مرور تاثیر میکروبیوتای روده به واسطه سنتز اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (استات، بوتیرات و پروپیونات)، و در نتیجه القای بیان ژن سیتوکروم P4501A1 در پیشگیری و درمان سرطان کولون است.
مواد و روش ها
با استفاده از کلمات کلیدی، جستجو و جمع آوری مقالات از پایگاه های اطلاعاتی و استنادی پابمد (PubMed)، آی. اس. آی. (ISI web of Knowledge)، اسکوپوس (SCOPUS)، گوگل اسکالر (Google Scholar)، پروکویست (ProQuest) ، اکسفورد (Oxford) و اویدو(Ovid)  و نیز معروف ترین پایگاه های اطلاعاتی داخلی شامل پایگاه جهاد دانشگاهی (SID)، ایرانمدکس (Iranmedex)، مگیران (Magiran)، ایرانداک (Irandoc) و مدلیب (MedLib)  انجام شد.
یافته ها
مواد ترکیبات غذایی هضم نشده که وارد روده بزرگ می شوند، توسط میکروبیوتای روده تخمیر شده و متابولیت های تخمیری تولید می شود که طیف گسترده ای از عملکرد های موثر را انجام می دهند. برخی از این متابولیت ها با سیستم ایمنی روده تعامل دارند، از جمله اسید های چرب زنجیره کوتاه، لیگاند های گیرنده آریل هیدروکربن و متابولیت های اسید های صفراوی که در القای هموستاز ایمنی روده نقش دارند. به نظر می رسد که اثرات حفاظتی اسید های چرب زنجیره کوتاه سنتز شده توسط میکروارگانیسم ها، در سرطان کولون به واسطه مهار فعالیت هیستون د استیلازی و تقویت گیرنده آریل هیدروکربن و در نتیجه حفاظت از DNA در برابر آسیب های ناشی از کارسینوژن ها، با فعال سازی آنزیم های متابولیزه کننده زنوبیوتیک، مانند سیتوکروم P4501A1، اعمال شود.
نتیجه گیری
پژوهش حاضر دیدگاه جدیدی را در رابطه با اهمیت میکروبیوتا روده به واسطه تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه به ویژه استات، بوتیرات و پروپیونات به عنوان اهداف دارویی در جهت پیشگیری و حتی درمان سرطان کلورکتال ارایه داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!