بررسی اثر افزودن اسانس آویشن باغی و دارچین به پلاک های آکریلی Self- cure بر کلونیزاسیون کاندیدا آلبیکنس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کاندیدیازیس دهانی شایع ترین عفونت مخاط دهان با عوامل کاندیدا است. گونه های کاندیدا در بیماران نیازمند ارتودنسی با پلاک متحرک تشکیل بیوفیلم داده که این ساختار می تواند منجر به کاندیدا شود. یافتن ترکیبات گیاهی موثر به دلیل کمتر بودن عوارض جانبی و طبیعی بودن ترکیبات آنها برای جلوگیری از تشکیل بیوفیلم حایز اهمیت است. هدف از مطالعه حاضر تعیین اثر افزودن اسانس آویشن باغی و دارچین به بلوک های آکریلی از نوع       self- cure بر کلونیزاسیون کاندیدا آلبیکنس بود.

روش کار

در این مطالعه تجربی، حساسیت اسانس آویشن، دارچین و نیستاتین نسبت به کاندیدا آلبیکنس ATCC10231 به منظور تعیین MIC با روش CLSI-M27S4 تعیین شد. پودر و مونومر برای ساخت پلاک های اکریلیک self- cure درون قالب های قرص ریخته شد. تعداد 144 پلاک در 24 گروه شش تایی تقسیم شد. سه گروه حاوی پودر و منومر، سه گروه داروی نیستاتین و 18 گروه حاوی غلظت های مختلف آویشن باغی و دارچین بودند. سپس نمونه ها در بزاق مصنوعی غنی از کاندیدا آلبیکنس در دمای 37 درجه سانتی گراد انکوبه و تآثیر آویشن و دارچین بر اتصال کاندیدا آلبیکنس با روش تعیین شمارش کلنی Cfu/ml گزارش شد. تجزیه و تحلیل آماری داده ها نیز با استفاده از نرم افزار Stata-15 انجام شد. از آزمون ANOVA  و تست توکی برای تآیید نتایج استفاده شد.

یافته ها

ارزیابی حساسیت ایزوله کاندیدا آلبیکنس ATCC10231  نسبت به اسانس های آویشن باغی و دارچین و نیستاتین به ترتیب  µg/ml 120 MIC=، µg/ml 340=MIC و µg/ml 1 MIC= به دست آمد. کاهش اتصال سلول های مخمری به بلوک ها برای اسانس دارچین با غلظت µg/ml 340 =MIC (0/02=p) و g/mlµ 680 =MIC (0/01=p) و نیستاتین g/mlµ  1 =MIC (0/00=p) نسبت به گروه کنترل منفی معنادار بود. در حالی که این میزان برای اسانس آویشن از لحاظ آماری معنادار نبود (0/14=p).

نتیجه گیری

افزودن اسانس دارچین به پروتز آکریلیک رزین می تواند در کنترل تکثیر کاندیدا آلبیکنس روی سطح پروتز موثر باشد. با این حال، اثر آن روی خواص فیزیکی دندان مصنوعی رزین آکریلیک نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!