مطالعه مقدماتی آثار سیتوپاتیک ساب تایپ های 3-1 و 6 بلاستوسیستیس در رده سلولی HT-29

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بلاستوسیستیس در حال حاضر یکی از شایع ترین انگل های تک یاخته ای روده ای است که در مدفوع انسان و حیوان یافت می شود. بیماری زایی بلاستوسیستیس و ساب تایپ های آن روی سلول رده گوارشی مشخص نیست. این مطالعه با هدف بررسی تفاوت بین ساب تایپی در القای آپوپتوز سلولی در رده سلولی HT-29 در سال 1399 و در پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.

روش کار

این بررسی یک مطالعه تجربی روی هفت ایزوله شامل شش ایزوله از ساب تایپ های 1 تا 3 و 6 از 30 ایزوله بلاستوسیستیس جدا شده از افراد دارای علایم بالینی و ساب تایپ های 1 تا 3 از 25 ایزوله بلاستوسیستیس جدا شده از حاملان بدون علامت بود. پس از خالص سازی و شمارش میکروارگانیسم ها، آنتی ژن محلول بلاستوسیستیس از 105×1 میکروارگانیسم با استفاده از سه چرخه انجماد و ذوب در نیتروژن مایع و حمام آب 37 درجه سانتی گراد تهیه شد. سپس آنتی ژن محلول ساب تایپ های بلاستوسیستیس با رده سلولی HT-29 به مدت 48 ساعت انکوبه شدند. در نهایت، سرعت تکثیر سلولی با استفاده از روش MTT اندازه گیری شد. برای بررسی تفاوت های آماری در تکثیر سلولی بر اساس زیرگروه ها و همچنین  علایم، از آزمون ANOVA یک طرفه همراه با GraphPad Prism استفاده شد.

یافته ها

نتایج به وضوح نشان داد که تمامی ساب تایپ های بلاستوسیستیس در مقایسه با گروه شاهد تیمار نشده (NTC) دارای اثر سیتوپاتیک/ بازدارنده بر رشد سلول های HT-29 بودند. بیشترین میزان اثر ستوپاتیک در ساب تایپ 1جدا شده از افراد بدون علامت (25درصد) و کمترین آثار سایتوپاتیک در ساب تایپ 1 جدا شده از افراد با علامت بالینی (17/11درصد) دیده شد.  با این حال، هیچ ارتباط آماری بین ساب تایپ ها و همچنین علایم بالینی با اثر سیتوپاتیک وجود نداشت (0/11P-value =).

نتیجه گیری

یافته های مطالعه حاضر نشان داد که اگرچه از نظر آماری ارتباط معنا داری بین ساب تایپ ها و اثر سیتوپاتیک وجود نداشت، اما به نظر می رسد که ویژگی های ایمونولوژیک میزبان نقش اساسی در پاسخ به بلاستوسیستیس دارد. در واقع، مقایسه بین ساب تایپ ها نشان داد که ساب تایپ 2 آثار خفیف تری را القا می کند. با این حال، بیماری زایی بلاستوسیستیس و تفاوت بین ساب تایپ ها بحث برانگیز باقی مانده است و نیاز به بررسی های مقایسه ای بیشتری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!