روش های تشخیص آزمایشگاهی عفونت مالاریا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

برای مدیریت و کنترل بیماری مالاریا - یکی از مهم ترین بیماری های عفونی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری - تشخیص سریع و دقیق این بیماری ضروری و از اولویت بالایی برخوردار است. به این منظور روش های متعددی برای تشخیص مالاریا توسعه یافته است و در حال حاضر از روش تشخیص بررسی لام خون محیطی با میکروسکوپ نوری به عنوان روش استاندارد طلایی و روش های تشخیص سریع در مناطق آندمیک مالاریا استفاده می شود. هدف این مقاله بررسی روش های موجود و روش های در حال توسعه به عنوان گزینه های احتمالی آینده برای بهبود تشخیص مالاریاست.

روش کار

برای نگارش این مقاله مروری با جست و جو کلید واژگان از جمله تشخیص مالاریا، روش میکروسکوپی، روش های مولکولی، RDT، Nested- PCR و LAMP در پایگاه داده های PubMed و Google Scholar، مقالات انگلیسی زبان بدون محدودیت تاریخ بررسی شد. مقاله هایی که بیشترین ارتباط را با اهداف نگارش این مقاله داشتند، انتخاب و مطالعه شدند.

یافته ها و نتیجه گیری

بررسی لام خون محیطی با میکروسکوپ نوری، با وجود محدودیت هایی که دارد، همچنان روش استاندارد طلایی برای تشخیص مالاریا محسوب می شود. از دیگر روش های تشخیصی مالاریا می توان به آزمایش های تشخیصی سریع اشاره کرد که با توجه به ویژگی های آن، جایگزینی سریع و ارزان برای تشخیص مالاریا در مناطق آندمیک و دورافتاده است. یکی از موانع برنامه حذف مالاریا، تشخیص عفونت در بیماران بدون علامت و یا با آلودگی کم است؛ زیرا عموما با روش های روتین مانند بررسی لام خون محیطی و آزمایش های تشخیصی سریع، شناسایی نمی شوند. از این جهت روش های مولکولی در مناطق آندمیک مالاریا با برنامه حذف، مناسب بهره گیری هستند. روش های نوین که در تحقیقات مالاریا بسیار کاربردی هستند؛ می توانند در آینده جایگزین روش های معمول شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!