گزارش یک مورد دیگر بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید سرونگاتیو و درمان با رژیم غذایی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آرتریت روماتویید سرونگاتیو بیماری التهابی با سیر پیشرونده است که با التهاب مفاصل، تاندون ها و بورساها می تواند منجر به تخریب آنها شود. روش های مختلفی برای درمان این بیماری ارایه شده است، اما تمام این درمان ها با عوارض جدی همراه بوده و نمی توانند عوارض این بیماری مثل انحراف یا خشکی مفاصل را برطرف کند. از طرفی برمبنای این تیوری احتمالآرژیم غذایی می تواند در سیر بیماری موثر باشد، بنابراین این تحقیق انجام گرفت. از این رو درمان کامل بدون به جا ماندن عوارض ناشی از درمان یا توقف کامل سیر بیماری میسر نیست.

گزارش مورد

بیمار خانمی 65 ساله با شکایت درد زانوها، ساق ها، پاها و محدودیت شدید جمع کردن زانوها و مچ پاها برای حدود 30 سال در تاریخ 20 فروردین 1398 شمسی به دلیل جواب نگرفتن با درمان های متعارف مراجعه کردند که در معاینه بالینی تورم، سفتی، خشکی و عدم توانایی خم کردن زانوها داشته و از طرفی عضلات و بافت نرم ساق پاها متورم و سفت بوده و با دست ها نیز نمی توانستیم عضلات پشت ساق ها را حرکت داد. تورم دو طرفه مچ دست ها، درد، حساسیت و ضخیم شدگی فاشیا های کف دست ها نیز داشت. بیمار سابقه درمان بیماری در جهت سرکوب بیماری روماتیسمی مثل مصرف ضد التهاب ها و کورتون داشته، حتی تعویض استخوان کشکک چپ که هیچ یک از این درمان ها نتوانست جلوی پیشرفت بیماری او را بگیرد بر مبنای تیوری حکیم ذکریای رازی که می توان با رژیم غذایی درمان و پیشگیری کرد (24) بنابراین در این روش درمانی بیمار با ترکیبی از رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف، ویتامین ها و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی با دوز پایین تحت درمان قرار گرفته است، معرفی می شود. پیگیری بعد از درمان به مدت یک سال، بیماری هیچ گونه عود و پیشرفتی نداشت.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که گزارش این مورد می تواند توجه محققان و پزشکان گرامی را به این بیماری که افراد زیادی را مبتلا کرده و اصلاح تولرانس سلولی که پاتوژنز اصلی این بیماری است و همچنین به روش سلول درمانی درون تنی جلب کرده و نقش مهم استفاده از مواد غذایی سالم حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین های مختلف و پرهیز از غذاهای التهاب زا در بهبود التهاب و علایم بالینی بیماری آرتریت روماتویید را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!