اثر سویه های Bacillus pumilus و Zhihengliuella halotolerans بر صفات مورفو-فیزیولوژیک گیاه قره داغ (Nitraria schoberi) تحت تنش گرد و غبار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش تاثیر باکتری های محرک رشد گیاه Bacillus pumilus و Zhihengliuella halotolerans بر صفات مورفو-فیزیولوژیک گیاه قره داغ تحت تاثیر گرد و غبار (شاهد و 1/5 میلی گرم بر متر مربع در ماه) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که گرد و غبار بر صفات مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه تاثیر منفی دارد. گرد و غبار باعث کاهش 20، 15، 17 و 20 درصدی در به ترتیب کلروفیل a، کاروتنویید، پروتیین محلول کل و زیست توده خشک و افزایش فلاونویید کل، محتوای فنل کل، ظرفیت آنتی اکسیدانی کل و گلایسین بتایین به ترتیب به مقدار 107، 32، 15 و 10 درصدی در مقایسه با نمونه شاهد شد. هر دو باکتری شرایط گیاه را در برابر تنش بهبود بخشیدند؛ به طوری که B. pumilus و Z. halotolerans به ترتیب باعث افزایش مقدار 13 و 21 درصدی کلروفیل b،و27 و 43 درصدی پروتیین، 60 و 27 درصدی زیست توده خشک در شرایط شاهد گرد و غبار شد. در این میان نقش سویه B. pumilus بیش تر از سویه Z. halotolerans بود؛ به طوری که سویه B. pumilus به تنهایی بیش ترین تاثیر را در افزایش معنی دار کلروفیل a و شاخص کیفیت نهال به ترتیب به مقدار 52 و 108 درصد در تیمار گرد و غبار داشت. نتایج این پژوهش نشان داد که باکتری های محرک رشد گیاه جداسازی شده از گیاهان مرتعی شور پسند می توانند باعث افزایش مقاومت گیاه قره داغ در شرایط تنش گرد و غبار شوند. این موضوع در جنگل کاری بهینه این گونه و تثبیت ریزگرد های نمکی در پلایاها (دریاچه های خشک) در اکوسیستم های خشک و نیمه خشک دارای اهمیت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2575804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!