دانش پرستاران در خصوص پیشگیری از عفونت محل عمل جراحی: یک مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

عفونت محل عمل جراحی عارضه ای شایع در عمل های جراحی است که علاوه بر اینکه هزینه زیادی را به بیمار و سیستم های بهداشتی تحمیل می کند، شانس مرگ بیماران را نیز افزایش می دهد. بسیاری از این عفونت ها قابل پیشگیری هستند و پرستاران به عنوان یک گروه درمانی که بیشتر از همه با بیماران درگیر هستند در این زمینه نقش حیاتی دارند. دانش بالای پرستاران در خصوص پیشگیری از عفونت جراحی نقش حیاتی در شناسایی افراد در معرض خطر و کنترل این وضعیت دارد. این مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز باهدف بررسی دانش پرستاران در مورد پیشگیری از زخم انجام شد.

مواد و روش کار

برای دسترسی به مقالات مرتبط، پایگاه های اسکوپوس، پابمد و آی اس ای بدون محدودیت زمانی با کلیدواژه های عفونت زخم جراحی، عفونت محل جراحی، عفونت زخم بعد از عمل، دانش، معرفت شناسی، آگاهی، پرستار و ترکیب آن ها جستجو شد. مطالعات مشاهده ای منتشرشده به زبان انگلیسی که دانش پرستاران در مورد پیشگیری از عفونت محل عمل جراحی را گزارش کرده بودند وارد تحلیل شدند. برای بررسی ناهمگونی میان مطالعات منتخب از Cochrane's Q test و I2 index استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها به کمک مدل اثرات تصادفی و توسط نرم افزار STATA نسخه 16 انجام شد.

یافته ها

در جستجوی اولیه 204 مقاله یافت شد که 12 مورد واجد شرایط بوده و وارد تحلیل شدند. در 6 مطالعه نمره استاندارد دانش پرستاران در مورد پیشگیری از عفونت محل عمل جراحی گزارش شده بود که برابر 55درصد (با فاصله اطمینان 95%: 70-40) بود. یافته های متارگرسیون نشان داد که در طول زمان نمره دانش پرستاران روند صعودی (190/0=p) داشت، اما با افزایش حجم نمونه مطالعات نمره دانش به طور معنی داری کاهش یافته بود (01/0=p). سوگیری انتشار در این مطالعه معنی دار بود (01/0=p). در 6 مطالعه دیگر هم سطح دانش پرستاران رتبه بندی شده بود که سطح دانش در 51 درصد پرستاران خوب و متوسط و در 49 درصد پرستاران پایین بود.

بحث و نتیجه گیری

پرستاران در خصوص پیشگیری از عفونت جراحی دانش ناکافی دارند و ارایه آموزش های لازم در خصوص استفاده از دستورالعمل های به روز جهت ارتقای دانش آن ها ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!