تاثیر مداخله آموزشی و مشاوره ای از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند بر آگاهی رفتارهای مرتبط با بی تحرکی و مصرف غذاهای آماده و وزن در زنان واقع در سنین باروری با شاخص توده بدنی بالا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

اضافه وزن و چاقی در خانم های سنین باروری علاوه بر ایجاد بیماری های مزمن، بارداری های پرخطر و تاثیر روی جنین، مشکلات روحی را نیز برای آنان در پی دارد. ازجمله رفتارهای نامناسب موثر بر چاقی، مصرف غذاهای آماده و رشد روزافزون سبک زندگی بی تحرک است. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزشی و مشاوره ای از طریق اپلکیشن گوشی هوشمند بر آگاهی رفتارهای مرتبط با بی تحرکی و مصرف غذاهای آماده و وزن در زنان با شاخص توده بدنی بالا است.

مواد و روش ها :

در این مطالعه تجربی، 106 نفر از زنان واقع در سنین باروری تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. ابزار مورداستفاده، پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه آگاهی در مورد رفتارهای بی تحرکی و غذاهای آماده بود. مداخله آموزشی در گروه مداخله با اپلیکشن طراحی شده انجام گردید. گروه کنترل آموزش های روتین را از مراکز خدمات جامع سلامت دریافت کردند. سه ماه پس از مداخله، پرسشنامه ها در هر دو گروه تکمیل شد آنالیز اطلاعات با نرم افزار SPSS نسخه 20 در سطح معنی داری 05/0>P انجام گرفت.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد که بین میانگین نمرات آگاهی مصرف غذاهای آماده (001/0> P) و رفتارهای بی تحرکی (001/0> P) قبل و سه ماه بعد از مداخله اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد. بااین حال، وزن زنان در دو گروه قبل و سه ماه بعد از مداخله اختلاف معنی داری وجود نداشت. (05/0>p)

بحث و نتیجه گیری

از برنامه های آموزشی و مشاوره ای با اپلیکیشتن می توان برای ارتقای آگاهی در مورد رفتارهای مرتبط با بی تحرکی و مصرف غذاهای آماده استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!