نحوه ارائه خدمات مرتبط با سلامت جنسی به بقایافتگان سرطان پستان در ایران: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بقایافتگان سرطان با مشکلات متعددی در زمینه سلامت جنسی مواجه می شوند. مطالعات نشان دهنده ناکافی بودن ارایه خدمات در این باره است. هدف از این مطالعه تبیین درک و تجربه بقایافتگان سرطان پستان و ارایه دهندگان خدمت درباره نحوه ارایه خدمات مرتبط با سلامت جنسی به بقایافتگان سرطان پستان در ایران است.

روش بررسی

این مطالعه یک مطالعه کیفی است که به روش "تحلیل محتوی کیفی با رویکرد متعارف" انجام شده است. اطلاعات توسط مصاحبه عمیق بدون ساختار با مشارکت کنندگان جمع آوری شد. سوال اصلی مصاحبه این بود که چگونه به سلامتی جنسی بیماران پرداخته می شود و چه خدماتی در این خصوص ارایه می شود؟ تحلیل داده ها با روش گرانهایم و لاندمن (2004) انجام شد.

یافته ها

تحلیل داده ها منجر به شکل گیری دو درون مایه با عنوان "انفعال در ارایه خدمات سلامت جنسی" و "جسمانی محور بودن ارایه خدمات در زمینه اختلال تصویر بدنی" شد. درون مایه اول متشکل از دو طبقه "شکایت محوری در ارایه خدمات سلامت جنسی" و "غفلت از نیازهای بالقوه جنسی" و درون مایه دوم متشکل از "ارایه مداخلات مطلوب در بعد جسمی" و "ضعف در ارایه خدمات روانی اجتماعی" است.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد اولا، خدمات ارایه شده در زمینه سلامت جنسی به بقایافتگان سرطان پستان منفعلانه و محدود به شکایات بیان شده آنها است. ثانیا، خدمات ارایه شده در زمینه تصویر ذهنی مخدوش از بدن در بعد جسمانی مطلوب و مطابق با استانداردهای روز دنیا است ولی ضعف در ارایه خدمات روانی اجتماعی وجود دارد. ارایه خدمت با استفاده از یک رویکرد مولتی دیسیپلینری، آموزش کارکنان در خصوص اثرات دیررس سرطان و توجه به ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت جنسی می تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی بقایافتگان سرطان پستان شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!