بررسی رابطه بین تاب آوری شغلی و کارآفرینی سازمانی در دانشگاه پیام نور استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حضور در محیط متلاطم و بازار رقابتی و الزام به نوآوری، کارآفرینان را به سوی تاب آوری سوق می دهد. الزام کارآفرینان در سازمان ها به پیشرانی در نوآوری باعث شده است؛ هدف اصلی آن، بررسی رابطه بین تاب آوری شغلی و کارآفرینی سازمانی است. قلمرو مکانی این تحقیق نیز دانشگاه پیام نور استان فارس است. روش شناسی: تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی-همیشگی است در این مطالعه از هر دو روش آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. آزمون میانگین برای رتبه بندی مولفه های تاب آوری شغلی و کارآفرینی سازمانی استفاده شده است. آزمون ضریب همبستگی پیرسون نیز برای سنجش همبستگی بین تاب اوری شغلی و کارآفرینی سازمانی و برای مشخص نمودن سهم هر یک از مولفه های تاب آوری شغلی در کارآفرینی سازمانی، مدل رگرسیون بکار رفته است.  مهمترین ابزار گردآوری داده ها در تحقیق حاضر، پرسشنامه بوده است، که با استفاده از آزمون های ضریب آلفای کرونباخ و روایی افتراقی، پایایی و روایی پرسشنامه سنجیده شده است.

یافته ها

 با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده می توان گفت: بین تاب آوری شغلی و کارآفرینی سازمانی همبستگی مثبت و قوی در دانشگاه پیام نور استان فارس وجود دارد و ویژگی تاب آوری شغلی و کارآفرینی سازمانی در بین زنان و مردان متفاوت و در بین مردان بیشتر از زنان است.

نتیجه گیری

سهم مولفه های تاب آوری در کارآفرینی سازمانی به ترتیب عبارتند از تمایل به تغییر، خطر پذیری، شبکه سازی، اعتماد به نفس، سازگاری، استقلال، آگاهی از اهداف خود، تمایل به انجام کار بزرگ، آگاهی از گرایشات، قابلیت استخدامی و یادگیری فعال.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!