بررسی فیتوشیمیایی و فعالیت ضدمیکروبی عصاره اتیل استاتی گل میمونی جویباری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گل میمونی جویباری از خانواده گل میمونی است که در ایران به تشنه داری نیز معروف است. در ایران به عنوان یک گیاه دارویی سنتی شناخته شده است.

هدف

این مطالعه به منظور بررسی ترکیبات فیتوشیمیایی و فعالیت ضدمیکروبی عصاره های اتیل استات، متانول، متانول: آب (50 :50 حجمی/حجمی) و نرمال هگزانی اندام های هوایی گل میمونی جویباری از منطقه کنگاور در استان کرمانشاه ایران انجام شد.

روش بررسی

ترکیبات عصاره اتیل استاتی با تکنیک های کروماتوگرافی  (HPLC-PDA-MS/MS-Q-TOF)  جداسازی و ساختار آنها با روش های طیف سنجی رزونانس مغناطیس هسته (تک بعدی و دو بعدی) مشخص شد. فعالیت ضد قارچی و ضدباکتریایی برخی از ترکیبات جدید و عصاره های اتیل استاتی، متانولی و نرمال هگزانی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

دو ترکیب جدید پلی فنل گلیکوزید ایریدوییدی با یک بخش فنیل پروپانویید، به نام اسکروفولوزید A5 و اسکروفولوزید A6؛ دو گلیکوزید فنیل پروپانوییدی شناخته شده یعنی اسکروفولوزید A3 و اسکروفولوزید A4 و دو گلیکوزید ایریدوییدی شناخته شده به نام های آکوبین و هارپاگوزید از گیاه گل میمونی جویباری جدا شدند. ترکیبات خالص جدا شده از عصاره اتیل استاتی گیاه، فعالیت ضدقارچی بالایی با مقادیر حداقل غلظت بازدارندگی 0/35 تا 0/74 میکروگرم در میلی لیتر در برابر قارچ کاندیدا آلبیکنس و فعالیت ضدباکتریایی قوی با مقادیر حداقل غلظت بازدارندگی 0/70 تا 1/48 میکروگرم در میلی لیتر در برابر گاردنرال واژینالیس نشان دادند. عصاره نرمال هگزانی فعالیت ضدباکتریایی و ضدقارچی متوسطی را نشان داد، در حالی که عصاره متانولی و متانول: آب (50 :50 حجمی/حجمی) فعالیت ضدمیکروبی نشان نداد.

نتیجه گیری

بر اساس این یافته ها، ترکیبات جدا شده از گیاه گل میمونی جویباری فعالیت ضدباکتریایی و ضدقارچی بالقوه ای را نشان داده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!