بررسی ترکیبات شیمیایی اسانس گونه های نعناع فلفلی و پونه معطر تکثیر شده به روش درون شیشه ‎ای تحت محلول ‎پاشی با متیل جاسمونات و سالسیلیک اسید در شرایط مزرعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جنس نعناع شامل چندین گونه گیاه دارویی مهم است که مواد موثره آن برای درمان سرطان های کبد و پروستات، عفونت حاد تنفسی و مشکلات آلرژی گوارشی، درد عصبی و میگرن مورد استفاده قرار می گیرد.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی اثرات متیل جاسمونات و سالیسیلیک اسید در شرایط مزرعه بر ترکیبات شیمیایی اسانس دو گونه از جنس نعناع شامل نعناع فلفلی و پونه معطر تکثیر شده به روش درون شیشه ای انجام شد.

روش بررسی

گونه های نعناع فلفلی و پونه معطر از طریق کشت بافت تکثیر شدند و پس از سازگاری به مزرعه منتقل شدند. سپس گیاهان با متیل جاسمونات و سالیسیلیک اسید در چهار غلظت (0 ،2 ،4 و 6 میلی مولار) در سه مرحله رشد تحت تیمار محلول پاشی قرار گرفتند. ترکیبات شیمیایی اسانس نمونه ها با استفاده از کروماتوگرافی متصل به طیف سنج جرمی تعیین شد.

نتایج

هر دو عامل باعث افزایش سطح تولید منتول در نعناع فلفلی شدند، اما در پونه معطر تولید پولگون به عنوان متابولیت ثانویه اصلی این گونه، کاهش یافت. از بین متابولیت های مختلف شناسایی شده در اسانس نعناع، میرسن، اکتانال، گاما- ترپینن، اوسیمن، کارواکرول، ایزو- منتول، نیومنتول و سزکویی ترپن های اکسیژنه کمترین مقدار را تحت تیمار متیل جاسمونات و سالیسیلیک اسید داشتند.

نتیجه گیری

کاربرد متیل جاسمونات و سالیسیلیک اسید به طور قابل توجهی بر کیفیت و کمیت متابولیت های ثانویه این گونه ها تاثیر گذاشت. عملکرد مطلوب متابولیت های ثانویه ارزشمند را می توان با تعیین نوع و غلظت الیسیتورها به دست آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!