بررسی ترکیبات مهم تولید شده در جمعیت‎ های رازیانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گیاه چند ساله رازیانه یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین گیاهان دارویی خانواده چتریان می باشد که عمدتا به منظور استفاده از اسانس حاصل از آن در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی کشت می شود.

هدف

برای بررسی کالوس زایی و تولید متابولیت های ثانویه از کالوس ها، 13 جمعیت رازیانه ایرانی و همچنین دو جمعیت از آلمان و دو جمعیت از ترکیه توسط کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

روش بررسی

پنج نوع ریزنمونه (برگ، هیپوکوتیل، اپیکوتیل، لپه و قطعات ریشه) در محیط کشت MS همراه با ترکیب 2,4-D و کینتین (1:1)، همچنین NAA و  BA (1:0/5) به عنوان مکمل، کشت داده شدند.

نتایج

از بین پنج ریزنمونه مورد استفاده در این مطالعه، تنها ریزنمونه هیپوکوتیل پاسخ مناسبی به کالوس زایی داشت. بر اساس نتایج کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی، بیشترین میزان ترانس- آنتول (67/23 درصد) در کالوس جمعیت ترکیه (TUR1) تحت تیمار NAA و BA (1:1) تولید شد. عصاره کالوس جمعیت دیگر ترکیه (TUR2) حاوی مقادیر قابل توجهی لیمونن (67/70درصد) تحت تیمار D-4,2 و کینتین (1:0/5) بود.

نتیجه گیری

القای کالوس با تنظیم کننده های مختلف گیاهی می تواند سهم قابل توجهی در تولید متابولیت های ثانویه داشته باشد، بدین ترتیب که از کالوس هایی که متابولیت های ثانویه بیشتری تولید می کنند در سیستم های بیوراکتور کشت سوسپانسیون یا سلولی داده شود. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، جمعیت های رازیانه مربوط به ترکیه ظرفیت تولید مقادیر قابل توجهی متابولیت های ثانویه اصلی را داشتند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
98 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!