تاثیر قارچ های همزیست بر بیوماس، فلورسانس کلروفیل و تجمع نیترات در گیاه کاهو (Lactuca sativa) تحت تنش بازدارنده نیتریفیکاسیون دی سیان دی آمید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کاربرد بازدارنده های نیتریفیکاسیون دی سیان دی آمید (DCD) در خاک طی سالیان متوالی باعث آلودگی خاک می شود و به دلیل اثرات سمی احتمالی آنها بر گیاه در دهه های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما هیچ اقدامی برای کنترل و رفع آلودگی بازدارنده های نیتریفیکاسیون انجام نشده است. در این تحقیق، بازدارنده نیتریفیکاسیون DCD در چهار غلظت (صفر، 5، 50 و 100 میلی گرم در کیلوگرم) در یک آزمایش گلدانی با چهار تکرار به خاک اضافه شد. آزمایش گلخانه ای با استفاده از فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی برای آزمایش اثر قارچ های همزیست (گیاهان تلقیح شده با P. indica،  G. etunicatum وG. mosseae) بر روی سمیت گیاهی DCD انجام شد. گیاه کاهو (Lactuca sativa) رقم سیاهو به دلیل ارزش اقتصادی در سراسر جهان برای این آزمایش انتخاب شد. سپس برخی از خصوصیات فلورسانس کلروفیل مانند فلورسانس حداقل (F0)، فلورسانس حداکثر (Fm) و حداکثر کارایی کوانتومی فتوسیستم  II(Fv/Fm) اندازه گیری شد. نتایج HPLC غلظت بازدارنده نیتریفیکاسیون DCD در برگ کاهو بسیار مهم بود. مشخص شد که گیاهان تلقیح شده با قارچ های همزیست در مقایسه با گیاهان غیرهمزیست سطوح DCD کمتری داشتند. گیاهان تیمار شده با P. indica دارای 70 و 80 درصد DCD کمتر (به ترتیب 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم) در مقایسه با گیاهان غیره همزیست بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!