تاثیر سلنیم بر رشد، فتوسنتز و فعالیت اسید فسفاتاز در گیاه سیر (Allium sativum L.) تحت شرایط کمبود فسفر و همزیستی میکوریزایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیر (Allium sativum L.) گیاهی حساس به کمبود فسفر است و به دلیل سیستم ریشه ای کم انشعاب وابستگی زیادی به همزیستی میکوریزایی دارد. سلنیم به عنوان یک عنصر مفید برای گیاهان، عامل افزایش کیفیت تغذیه ای این گیاه خوراکی و دارویی است. در این پژوهش تاثیر سلنیم (به صورت سدیم سلنات) در سه سطح (بدون و با 20 یا 80 میکروگرم سلنیم در لیتر بستر)، در دو شرایط تغذیه کافی (2 میلی مولار) و کمبود فسفر (بدون عرضه فسفر به محیط به مدت شش هفته)، و در غیاب یا حضور قارچ میکوریزی آربوسکول دار دیورسیسپورا ورسی فورمیس (Diversispora versiformis) در گیاه سیر رشد یافته در بستر پرلیت آبیاری شده با محلول غذایی هوگلند بررسی شد. نتایج نشان داد کمبود فسفر موجب کاهش رشد گیاه و فتوسنتز برگ شد ولی تشکیل میکوریزا موجب افزایش رشد، فتوسنتز و غلظت قندها گردید. هر دو سطح سلنیم موجب تقویت تاثیر همزیستی میکوریزایی شد به نحوی که بیشترین وزن خشک، فتوسنتز و غلظت قندها در هر دو سطح فسفر، در ترکیب دو تیمار ثبت گردید. فعالیت ریشه ای اسید فسفاتاز تحت تاثیر کمبود فسفر و همزیستی (به عنوان تیمارهای منفرد) قرار نگرفت، لیکن سلنیم به تنهایی و نیز در ترکیب با کمبود فسفر و همزیستی، موجب افزایش معنی دار این شاخص شد. غلظت بهینه سلنیم در افزایش وزن خشک، درصد کلنی دار شدگی ریشه، فتوسنتز، قندها و فعالیت اسید فسفاتاز، 80 میکروگرم در لیتر بستر بود. این پژوهش اولین گزارش در مورد تاثیر هم افزای میکوریزا و سلنیم در پاسخ های سازشی گیاهان به کمبود فسفر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!