مداخله داروساز در کنترل علائم بیماری های شایع تنفسی فوقانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سال های اخیر نقش داروسازان در داروخانه ها از توزیع کنندگان دارو به سوی عملکردهای تخصصی تر پیشرفته است. هدف کلی این نوشتار، واکاوی و بررسی مداخله داروساز در کنترل علایم بیماران سرپایی مبتلا به علایم شایع تنفسی فوقانی حاد از طریق تجویز دارو های بدون نیاز به نسخه طبق قوانین و ضوابط دارویی در بخش سلامت است.

روش

این یک کارآزمایی بالینی است که بر روی بیماران مبتلا به یکی از بیماری های سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت، لارنژیت، و یا رینیت آلرژیک در مراجعه کنندگان به داروخانه های شهری و با علایم حاد انجام شده است. گروه اول تحت مداخلات تشخیصی و درمانی داروساز براساس درمان غیردارویی یا درصورت لزوم داروهای بدون نیاز به نسخه قرار گرفتند. گروه دوم براساس درخواست خودشان و بدون رویکرد تشخیصی-درمانی داروساز، داروی بدون نسخه دریافت کردند. علایم بیماران قبل از شروع پایش و سپس یک هفته بعد ارزیابی شد.

یافته ها

نتایج میانه اختلاف نمرات 113 بیمار در پنج بیماری برای گروه مداخله و بدون مداخله به ترتیب 30/23 و 45/14 برای سرماخوردگی، 00/20و 35/13 برای آنفولانزا، 40/11 و 15/7 برای رینیت آلرژیک، 00/15 و 00/14 برای لارنژیت، و 00/30 و 00/23 برای سینوزیت بود که میزان اختلاف نمرات بهبودی بالینی در تمامی بیماری ها در زیرگروه مداخله داروساز به طرز معنی داری بیشتر بود، به جز بیماران مبتلا به لارنژیت که تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.

نتیجه گیری

مشاوره، تشخیص و تجویز داروی بدون نسخه توسط داروساز، می تواند در بهبود علایم بیماران مبتلا به بیماری های شایع جزیی دستگاه تنفسی فوقانی بیش از حالتی که خود بیمار داروی بدون نسخه را تهیه کند، موثر واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!