ارائه راهبردهای توسعه امن اینترنت اشیاء در حوزه سلامت کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اینترنت اشیاء پزشکی یک انقلاب در حوزه سلامت است که می تواند در زمینه های مختلف پزشکی از جمله نظارت بر بیمار، سیستم مراقبت از راه دور بیماران، سیستم هشداردهنده موارد اورژانسی، برنامه های تناسب اندام، بیماری های مزمن و مراقبت از سالمندان مورد استفاده قرار گیرد. بهره گیری از این فناوری در کنار فرصت های بسیاری که برای حوزه سلامت خواهد داشت چالش هایی مانند امنیت و حفظ حریم خصوصی را نیز به همراه دارد. از این رو موضوع توسعه اینترنت اشیاء در کشور یک موضوع راهبردی بوده و بنابراین هدف از این تحقیق ارایه طرح راهبردی توسعه امن اینترنت اشیاء در حوزه سلامت می باشد.

روش

پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و روش آن توصیفی- تحلیلی با رویکرد آمیخته است و داده های کیفی این تحقیق از مطالعه منابع و مطالعات پژوهش های علمی جمع آوری شده است. راهبردها با استفاده از روش آی تی یو و پانل خبرگان تدوین شد. جامعه آماری این تحقیق شامل 25 نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه سلامت و آشنا با فناوری اینترنت اشیاء بود که با روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند.

یافته ها

در این پژوهش، پس از مطالعات و کنکاش های مفهومی و محیطی، تعداد 5 هدف، 12 سیاست کلان و 8 راهبرد اساسی برای دستیابی به چشم انداز و اهداف تدوین شد.

نتیجه گیری

نتیجه این پژوهش دستیابی به طرح راهبردی توسعه امن اینترنت اشیاء در حوزه سلامت کشور، شامل اصول و ارزش ها، اهداف، سیاست های کلان و راهبردهای اساسی با چشم انداز «سلامتی بهتر، مراقبت بیشتر، هزینه کمتر با اینترنت اشیاء پزشکی» می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!