چارچوب کلی پیشنهادی برای برنامه استراتژیک سلامت الکترونیک ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سلامت الکترونیک یک رویداد جهانی است؛ اما هنوز تعداد زیادی از کشورهای جهان در مراحل ابتدایی به کارگیری سلامت الکترونیک می باشند. هدف مطالعه حاضر ارایه چارچوب کلی برنامه استراتژیک الکترونیک سلامت برای کشور می باشد.

روش

در این مطالعه کیفی- کاربردی چارچوب های ارایه شده از سوی سازمان های بین الملی مانند سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه بین المللی ارتباط از راه دور (ITU)؛ همچنین اسناد بالادستی و راهبردی کشور مد نظر قرار گرفت. برای بدست آوردن چارچوب پیشنهادی برنامه راهبردی سلامت الکترونیک کشورشامل: چشم انداز، ابعاد؛ مولفه ها؛ و شاخص ها علاوه بر مطالعه متون؛ از پانزده نفراز صاحبنظران که دارای مسیولیت های مهم مدیریتی در وزارت بهداشت بودند پرسش شد. گردآوری داده ها در دو نوبت، ابتدا ازطریق بارش افکار برای تحصیل نظرات ایشان درباره چشم انداز برنامه سلامت الکترونیک و سپس با به کارگیری یک پرسشنامه ساختمند باز برای اخذ نظرات ایشان در مورد اجزای برنامه راهبردی انجام شد.

یافته ها

برنامه سلامت الکترونیک ایران می بایست سه حوزه پیشگیری، درمان، و توانبخشی را در برگیرد. به نظر می رسد مناسب ترین مدت زمان اجرای برنامه، پنج سال است و تشکیل کمیته نظارتی با برخورداری از سه گروه کاری: راهبردی، نمایندگان ذی نفعان، مشورتی و خبرگان با وظایف مشخص شده، تضمین کننده موفقیت و تداوم برنامه سلامت الکترونیک در کشور خواهد بود.

نتیجه گیری

مشخص کردن برنامه سلامت الکترونیک برای کشور از ضروریات اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تا از این طریق بتواند ضمن کاهش بار مالی؛ با اشاعه فرهنگ خودمراقبتی و سواد سلامت، در راستای تحقق عدالت سلامت پیشرفت موثر داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!