پروتئین های شاخص ویروس سارس کوو-2 و تغییرات جهشی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ویروس عامل کووید-19، از خانواده ویروس های کرونا است که موجب بروز سندرم زجر تنفسی حاد می شود. ویروس عامل کووید-19 با ویروس های مسبب بیماری های سارس و مرس شباهت ساختاری دارد و به همین دلیل در مجامع علمی، این ویروس را سارس کوو-2 نام نهاده ا ند. این ویروس از گیرنده خاصی که سایر ویروس های کرونا برای بیماری زایی و ایجاد عفونت بهره می گیرند، استفاده می کند. هدف از این مقاله بررسی پروتیین های شاخص این ویروس و همچنین جهش های ایجادشده در آن است.

روش

در این پژوهش با استفاده از روش مرور سیستماتیک و انتخاب مقالات معتبر از متون علمی، ساختار و ویژگی های عملکردی پروتیین های ویروس مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها‎ :

 چهار نوع پروتیین در این ویروس نقش مهم ایفا می کنند: پروتیین تاجی، این پروتیین نقش مهمی در ساختار کلی ویروس دارد و حضور آنها در سطح ویروس باعث ایجاد ظاهری تاجی شکل در ویروس می شود و به همین دلیل به آن ها ویروس کرونا (تاج مانند) می گویند؛ پروتیین پوششی که باعث بیماری زایی و ایجاد عفونت می شود؛ پروتیین نوکلیوکپسیدی و پروتیین غشایی که علاوه بر ایفای نقش در ساختار ویروس، در افزایش عفونت و همچنین در چرخه سلولی تاثیر دارند. جهش هایی از این ویروس در نقاط مختلف جهان براساس شبکه فیلوژنتیک و نقاط جغرافیایی حضور ویروس گزارش شده است. این جهش ها گاهی باعث ایجاد سویه جدید در سرتاسر جهان می شود که شامل انواع مختلف جهش ها چون حذف و جانشینی است. علاوه بر موارد مذکور واکنش بدن در مقابل این ویروس به هنگام ایجاد عفونت بسیار مهم است، زیرا در بعضی از موارد همراه شدن استرس با آلودگی ویروسی باعث ایجاد پاسخ های شدید التهابی و حتی پاسخ های خودایمنی می شود.

نتیجه گیری

ساختارها و عملکردهای متفاوت پروتیین های ویروسی در گونه های مختلف ویروس سارس کوو-2 نقش مهمی در شدت علایم بیماران مبتلا به کووید-19 دارند. بنابراین شناخت این تنوعات ژنتیکی اهمیت به سزایی در طراحی و ساخت واکسن و درمان بیماران مبتلا به کووید-19 دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!