بررسی اثر استفاده از نانوسیلیس بر روی خصوصیات مکانیکی ملات ماسه سیمان تحت تاثیر حرارت با نگرش به تغییرات نانوساختارهای سیمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش حاضر تلاش شد تاثیر نانو سیلیس بر پارامتر های مقاومتی ملات ماسه-سیمان در درجه حرارت های زیاد بررسی شود. بدین منظور ملات ماسه-سیمان با جایگزینی 5، 10 و 15 درصد وزنی سیمان با نانوسیلیس تهیه شد و پس از عمل آوری در سنین 3، 28 و 90 روز تحت درجه حرارت های 25، 100، 200، 400، 600 و 800 درجه سلسیوس قرار گرفتند. بررسی اثر درجه حرارت های زیاد بر خواص فیزیکی و مکانیکی ملات ماسه-سیمان توسط آزمایش های درشت ساختاری مقاومت فشاری، افت وزنی و جذب آب و آزمایش های ریز ساختاری پراش پرتو ایکس (XRD) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، رفتار درشت ساختاری ملات ماسه-سیمان به شدت وابسته به ریزساختار و تغییرات نانوساختارهای سیمانی طی اعمال حرارت است. در دمای ºC 600 پرتلندیت اولیه کاملا تخریب و با خروج آب، CaO تشکیل شده است. در دمای ºC 800 نیز از تخریب نانوساختار C-S-H علاوه بر آلیت (C3S) و بلیت (C2S)، بتا ولاستونیت نیز تشکیل شده است. افزودن نانوسیلیس باعث بهبود خصوصیات مقاومتی ملات ماسه-سیمان در برابر حرارت شده است به طوریکه مقاومت فشاری آزمونه های 28 روزه فاقد نانوسیلیس با افزایش دما تا ºC 800 با 57% افت مواجه شده و از MPa 1/31 به MPa 3/13 رسیده است در حالی که مقاومت فشاری آزمونه های ملات ماسه-سیمان حاوی 15% نانوسیلیس با اعمال درجه حرارت ºC 800 کمتر دچار افت مقاومت شده و با 52% کاهش از MPa 2/40 به MPa 2/19 رسیده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!