جداسازی و شناسایی برخی از باکتری های دریایی تشکیل دهنده ی بیوفیلم از آب های خلیج فارس و بررسی اثر ضد باکتری و ضد بیوفیلم تیمول بر آن ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در محیط دریا، بیوفیلم تشکیل شده روی سطوح غوطه ور، منجر به فولینگ ارگانیسم های بزرگ تر می شود؛ که این امر مشکلات اقتصادی و زیست محیطی فراوانی برای صنایع دریایی به همراه دارد. با توجه به اثرات زیان آور آنتی فولینگ های شیمیایی، توسعه ی راهکارهای ضد بیوفیلم سازگار با محیط زیست می تواند گامی مهم جهت کنترل فولینگ باشد. از اینرو، مطالعه ی حاضر با هدف جداسازی باکتری های تشکیل دهنده ی بیوفیلم از آب های خلیج فارس و بررسی اثر ضد میکروبی تیمول بر باکتری های منتخب انجام گرفت. 82 ایزوله ی باکتریایی جداسازی و توانایی تشکیل بیوفیلم توسط آن ها سنجش شد. در این میان، پنج ایزوله انتخاب و شناسایی با استفاده از توالی 16S rRNA انجام گرفت. نتایج نشان داد که پنج ایزوله ی منتخب متعلق به شاخه ی proteobacteria (جنس Vibrio، Kangiella و Psudoaltromonas) می باشند. در بررسی اثر ضد باکتری تیمول به روش انتشار دیسک، باکتری (PH1) K. spongicola (با قطر هاله 57/0 ±18میلی متر) ، بیش ترین حساسیت را نشان داد. کم ترین غلظت بازدارنده (MIC) و کشنده ی رشد (MBC) (به ترتیب در غلظت 5/31 و 5/62 میکروگرم / میلی لیتر) نیز در مقابل همین باکتری بدست آمد. نتایج حاصل از بررسی قدرت مهاری تیمول بر پدیده ی تشکیل بیوفیلم و همچنین تخریب بیوفیلم تشکیل شده ی باکتریPsudoaltromonas sp. (PH18) نشان داد که تیمول در غلظت های کم تر از MIC قادر به مهار تشکیل بیوفیلم می باشد که این تاثیر بر تخریب بیوفیلم، در غلظت های بالاتر از MIC قابل توجه است. بر اساس نتایج بدست آمده، به دلیل فعالیت ضد بیوفیلمی تیمول در مقابل باکتری های دریایی، استفاده از آن به عنوان یک ترکیب طبیعی در پوشش های آنتی فولینگی قابل پیشنهاد است.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2583981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!