تشخیص نوروتوکسین کلستریدیوم بوتولینوم تیپ B به روش ساندویچ الایزا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 سموم بوتولینوم (BoNTs) جزء کشنده ترین ترکیباتی هستند که تاکنون شناخته شده  و عامل بیماری بوتولیسم می باشند. در حال حاضر، تشخیصBoNT در غذا به استفاده از سنجش زیستی روی موش آزمایشگاهی است که یک روش بسیار حساس (محدوده تشخیص pg mL-1 7 تا 20)  اما زمان بر می باشد. این روش سریع، اختصاصی و می تواند حساسیتی معادل آزمایش روی موش آزمایشگاهی دارد. هدف از این تحقیق استفاده از روش  ساندویچ الایزا جهت شناساییBoNT/B بود.

مواد و روش ها

 پروتیین نوترکیب 370 اسید آمینه ای از انتهای کربوکسیل بخش اتصال دهنده سم BoNT/B با وزن مولکولی 45 کیلودالتون به عنوان آنتی ژن بیان و  به روش کروماتوگرافی تمایلی Ni-NTA خالص سازی شد. آنتی بادی IgG از سرم موشی و خرگوشی با روش کروماتوگرافی تمایلی رزین پروتیین G جداسازی و به روش SDS-PAGE و آزمون الایزا ، تاییدشد. حساسیت و اختصاصیت روش طراحی شده جهت تشخیص آنتی ژن نوترکیب BoNT/B-HcC  و توکسویید بوتولینوم تایپ B ارزیابی شد.

نتایج

 غلظت آنتیبادی  موشی و خرگوشی تخلیص شده به ترتیب 3 و 5/4 میلی گرم از هر میلی لیتر سرم بود. حداقل غلظت پروتیین قابل شناسایی به روش الایزا غیر مستقیم با آنتی بادی تخلیص شده موشی و خرگوشی 475 و 118 پیکوگرم تعیین شد. با بهینه سازی روش ساندیچ الایزا حداقل30 نانوگرم از آنتی ژن نوترکیبBoNT/B-HcC  و 146 پیکوگرم ازBoNT/B با اختصاصیت بالا شناسایی شد.

نتیجه گیری

 روش ساندویچ الایزای طراحی شده می تواند برای شناسایی دقیق و حساس سم کلستردیوم بوتولینوم تیپ B مورد استفاده قرار گیرد. لازم است در آینده کارآیی این روش برای تشخیص سم بوتولینوم در نمونه های محیطی و غذایی ارزیابی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2583987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!