بهینه سازی کارآیی علف کش ای پی تی سی در کنترل علف های هرز توتون با بهره گیری از فرمولاسیون میکروکپسول و ماده افزودنی تداوم بخش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کارایی علف کش ها در کنترل علف های هرز نه تنها به ماده موثره و سمیت آنها بستگی دارد، بلکه به عواملی نظیر نوع فرمولاسیون وابسته است. این پژوهش در ادامه ساخت اولین فرمولاسیون میکروکپسول علف کش ای پی تی سی در ایران، با هدف بررسی کارایی فرمولاسیون میکروکپسول و تاثیر ماده افزودنی تداوم بخش تیوسولفات آمونیوم در مقادیر و روش های مختلف کاربرد بر کنترل علف های هرز و عملکرد توتون اجرا گردید. بدین ترتیب این آزمایش بصورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار طی سال زراعی 93-1392 در مرکز تحقیقات تیرتاش (استان مازندران) انجام شد. عوامل مورد بررسی شامل نوع فرمولاسیون در سه سطح، امولسیون (ارادیکان 82 درصد)، امولسیون همراه ماده تداوم بخش و میکروکپسول، مقدار کاربرد در سه سطح، 50، 75 و 100 درصد ماده موثره توصیه شده (به ترتیب 46/2، 69/3 و 92/4 کیلوگرم ماده موثره در هکتار) و روش کاربرد در دو سطح، اختلاط و عدم اختلاط با خاک. تراکم و وزن خشک علف های هرز در 40 و 60 روز پس از نشاکاری و عملکرد توتون پس از 4 چین مورد سنجش قرار گرفت. در این آزمایش علف های هرز دم روباهی سبز و تاج خروس ریشه قرمز به ترتیب با فراوانی نسبی 22 و 32 درصد به عنوان گونه های غالب تعیین شدند. نتایج نشان داد که کاربرد 100 درصد دز توصیه شده میکروکپسول موجب کاهش تراکم دم روباهی سبز و تاج خروس ریشه قرمز به ترتیب 92 و 71 درصد و افزایش عملکرد توتون به میزان 82/4 تن در هکتار گردید. همچنین با استفاده از فرمولاسیون میکروکپسول می توان ضمن حفظ کارایی، دز مصرفی را 25 درصد کاهش داد. اختلاط علف کش با خاک جهت افزایش کارایی ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2585054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!