تبیین ابعاد و مولفه های آماد و پشتیبانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات بیت المقدس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه یکی از دغدغه های مهم و اولویت های موردنظر مسیولین و فرماندهان نظام، توجه خاص به ارتقاء آمادگی دفاعی ورزمی نیروهای مسلح به خصوص در بعد آماد و پشتیبانی است. عملیات بیت المقدس؛ یک نقطه عطف و حماسه ساز در طول دفاع دوران مقدس است که نیروهای دریایی؛ هوایی و زمینی ارتش هم زمان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ جهاد سازندگی و نیروهای مردمی نیز حضور داشتند. با توجه به وجود عملیات های پی درپی از قبیل نبرد: ثامن الایمه؛ طریق القدس؛ فتح المبین قبل از این عملیات و مدت زمان کم (یک ماه) برای آمادگی برای این عملیات مدیریت آماد و پشتیبانی در این عملیات یکی از نکات مثبت آن است. هدف این پژوهش تبیین ابعاد و مولفه های آماد و پشتیبانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلای ایران در عملیات بیت المقدس است.

روش

پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر چگونگی دستیابی به داده ها ازنظر روش تحلیل محتوا است. جهت نمونه از روش اشباع نظری و به صورت هدفمند از منابع موجود و مصاحبه با خبرگان صورت گرفته است. در این جهت پاسخ های مصاحبه، از روش طرح مجدد پرسش ها به گونه متفاوت با مصاحبه اولیه و ارایه مجدد آن ها درزمانی دیگر و همچنین انتخاب تعدد مصاحبه شوندگان و استفاده مناسب از دیدگاه ها و نظرات متخصصان بهره برداری گردیده است.

یافته ها

برای دستیابی به هدف با بررسی منابع کتابخانه ای و اسناد به ثبت رسیده از دفاع مقدس و از طرفی با آنالیز مصاحبه های انجام شده با فرماندهان و تصمیم گیریان عملیات بیت المقدس با استفاده از نرم افزار مکس کیود ا423[1]؛ نکات نحوه مدیریت آماد و پشتیبانی و نحوه آماده سازی نیروی زمینی مورد شناسایی قرار گرفت.

نتیجه گیری

بر اساس مصاحبه های انجام شده و سوالات پژوهش که در شش قلمرو درخواست، پیش بینی، تهیه، تعمیر و نگهداری، ترابری و واگذاری، به نحوه مدیریت این شش قلمرو در تجهیزات و اقلام آمادی برای عملیات بیت المقدس پرداخته شده که اقدام به دسته بندی و کدگذاری محوری نموده که کدهای محوری در سه بعد مدیریت پیش بینی، مدیریت تهیه و واگذاری، مدیریت نگهداری استخراج گردید که هر یک از ابعاد ذکرشده شامل جدول متغیرها و مولفه های محوری استنباط شده و درنهایت پیشنهاد های کاربردی ارایه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2585236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!