عوامل خطر سرطان پستان در زنان شهر بوشهر، یک مطالعه مورد شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

سرطان پستان شایع ترین سرطان تهاجمی در زنان و دومین علت اصلی مرگ ومیر ناشی از سرطان در آن ها می باشد. این مطالعه با هدف تحلیل ارتباط عوامل دموگرافیک، رفتاری و بالینی با ابتلا به سرطان پستان انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مورد- شاهدی، 137 بیمار مبتلا به سرطان پستان شهر بوشهر و 137 خانم مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت، به عنوان گروه شاهد وارد مطالعه شدند. فرم جمع آوری داده ها شامل ویژگی های دموگرافیک، رفتاری و بالینی بود. برای سنجش ارتباط تک متغیره از آزمون من ویتنی و مجذور کای و برای تعدیل اثر متغیرهای مختلف از آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد.

یافته ها

در تحلیل تک متغیره، بین شغل، شیفت کاری شب، سن منارک، سن یایسگی، سن ازدواج، تعداد بارداری، مصرف دخانیات، مصرف گوشت، مصرف حبوبات، مصرف منابع ویتامین A، مصرف قرص جلوگیری از بارداری و تماس با مواد رادیواکتیو با ابتلا به سرطان پستان ارتباط معناداری پیدا نشد. همچنین، بین سابقه خانوادگی، سابقه بارداری، سن اولین زایمان، سابقه شیردهی، فعالیت بدنی، مصرف ماهی، مصرف لبنیات، استفاده از قلیان و مواجهه با دود دست دوم با ابتلا به سرطان پستان ارتباط آماری معنادار دیده شد. سابقه خانوادگی، مصرف کم لبنیات، مصرف زیاد ماهی، فعالیت بدنی زیاد عوامل خظر مستقل ابتلا به سرطان پستان بودند.

نتیجه گیری

با توجه به مشاهده ارتباط معنادار آماری بین سابقه خانوادگی و مصرف کم لبنیات با ابتلا به سرطان پستان لازم است غربالگری در افراد دارای سابقه خانوادگی مثبت با جدیت و پیگیری بیشتری انجام شود. همچنین در پیش گرفتن سبک زندگی سالم برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
505 تا 518
لینک کوتاه:
magiran.com/p2586094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!