اثرات سطوح مختلف پودر پونه بر عملکرد تولیدی مرغ های تخمگذار مسن و کیفیت تخم مرغ های نگهداری شده تحت شرایط مختلف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی: بررسی اثرات استفاده از سطوح مختلف پودر پونه (Mentha pulegium L.) در جیره مرغ های تخمگذار مسن بر عملکرد تولیدی و صفات کیفی تخم مرغ ها تحت شرایط مختلف نگهداری.
هدف
ارزیابی اثرات سطوح مختلف پودر پونه بر عملکرد تولیدی و صفات مرتبط با کیفیت تخم مرغ ها تحت شرایط مختلف نگهداری.
روش کار
در مطالعه حاضر، تعداد 120 قطعه مرغ تخمگذار سویه Hy-line W36 با سن 53 هفته بین سه تیمار، پنج تکرار و 8 پرنده در هر تکرار بصورت کاملا تصادفی توزیع شدند. تیمارهای آزمایشی شامل: 1) تیمار شاهد (بدون پونه) و تیمارهای 2 و 3 بترتیب حاوی 5/0 و 1 درصد پودر پونه بودند. پژوهش حاضر متشکل از دو آزمایش بود که آزمایش اول به منظور بررسی شاخص های عملکرد تولید و صفات مرتبط با کیفیت تخم مرغ، و آزمایش دوم به منظور ارزیابی تاثیر پودر پونه بر کیفیت تخم مرغ های ذخیره شده در دماهای 25 و 4درجه سلسیوس و زمان مختلف نگهداری به مدت 7 و 30 روز انجام شدند.
نتایج
نتایج بدست آمده از آزمایش حاضر نشان داد که افزودن هر دو سطح از پودر پونه بطور معنی داری موجب کاهش درصد تولید و وزن تخم مرغ ها در کل دوره آزمایش شد (05/0>P). با این حال، ضریب تبدیل گروه تغذیه شده با پودر پونه بطور معنی داری افزایش یافت (05/0>P). ارزیابی خصوصیات کیفی تخم مرغ نشان داد که هیچ یک از پارامترها، به جز pH آلبومنو واحد هاو تحت تاثیر افزودن پودر پونه به خوراک مرغ های تخمگذار قرار نگرفت. pH آلبومن تحت تاثیر پودر پونه بطور معنی داری در مقایسه با تیمار شاهد افزایش و واحد هاو کاهش یافت (05/0>P). ارزیابی خصوصیات کیفی تخم مرغ های نگهداری شده در شرایط محیطی مختلف نشان داد که اثرات اصلی استفاده از سطوح مختلف پودر پونه تاثیر معنی داری بر پارامترهای مورد بررسی نداشت. نتیجه گیری کلی: افزودن پودر پونه در مقادیر استفاده شده در مطالعه حاضر در تغذیه مرغ های تخمگذار، خصوصا مرغ های مسن، به دلیل افت عملکرد تولیدی و خصوصیات کیفی تخم مرغ و از همه مهمتر کاهش صفات کیفی داخلی تخم مرغ های نگهداری شده در دما و مدت زمان های مختلف، توصیه نمی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2586498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!