واکاوی تجارب زیسته دانش آموزان از آموزش غیرحضوری درس تربیت بدنی در همه گیری کووید 19: مطالعه پدیدارشناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به خصوصیت بیماری زایی ویروس کرونا، اقدامات احتیاطی همه گیری به نام فاصله گذاری اجتماعی در بسیاری از ارتباطات ازجمله حضور دانش آموزان در مدرسه انجام شد که این امر از بسیاری جهات مشکلات فراوانی را برای دانش آموزان فراهم کرد. هدف از پژوهش حاضر  واکاوی تجارب زیسته دانش آموزان از آموزش غیرحضوری درس تربیت بدنی در همه گیری کووید 19 می باشد.

روش کار

جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم منطقه توحید شهر در شهرستان سبزوار تشکیل می دهند؛ که از بین این افراد از 30 دانش آموز  بر اساس روش اشباع مقوله، مصاحبه انجام پذیرفت. جهت انجام تحلیل موضوعی، متن مصاحبه با شرکت کنندگان ضبط و توسط محققین نسخه برداری شد. مدت زمان مصاحبه با هر یک از شرکت کنندگان 30 تا 40 دقیقه در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل کیفی از روش 7 مرحله ای کلایزی استفاده شد.

یافته ها

یافته های پژوهش حاضر نشان داد تسهیل یادگیری مهارت های حرکتی، آشنایی با مفاهیم و کاربردهای فضای مجازی، کاهش استرس ناشی از کرونا، عدم ترس از ارزیابی منفی، پایبندی و تعهد به ورزش و ترویج و اشاعه مفاهیم سلامت و بهداشت از مضامین اصلی تجربیات مثبت و عدم لذت، نشاط و انگیزه، عدم نظارت موثر معلم بر فرآیند یادگیری، کاهش روابط اجتماعی، محدودیت در انجام فعالیت های ورزشی شخصی و موردعلاقه، عدم تحرک و فعالیت با شدت های مختلف و مشکلات روان شناختی ازجمله مضامین اصلی تجربیات منفی دانش آموزان از درس تربیت بدنی در دوران کرونا بود.

نتیجه گیری

دست یافتن به تجربیات زیسته دانش آموزان در دورانی مانند بیماری کرونا باعث می شود راهکارهای جدید نظری و عملی مورد استفاده قرار گیرد تا با توجه به اهمیت فعالیت بدنی در زندگی روزمره فردی و اجتماعی، آموزش و یادگیری این درس، از پیش شکوفاتر شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
424 تا 435
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!