بررسی تاثیر پودر سلولزی و کرومولین سدیم در کنترل علائم رینیت آلرژیک و کیفیت زندگی و ارتباط ان با یافته های سی تی اسکن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رینیت آلرژیک بیماری التهابی مخاط بینی بوده که می تواند زندگی روزمره بیمار را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر پودر سلولزی و کرومولین سدیم در کنترل علایم رینیت آلرژیک و کیفیت زندگی بیماران و همچنین ارتباط ان با یافته های سی تی اسکن  طراحی و انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی بوده که برروی بیماران مبتلا به رینیت آلر‍ژیک مراجعه کننده به درمانگاه ENT بقیه ا..(عج) انجام شد. مطالعه بصورت رندوم و تک فاز در دو گروه (50 نفر برای هر گروه) و با استفاده اسپری کرومولین با دوز 3 پاف در روز و اسپری نازالیز با دوز 3 پاف در روز به مدت 6 هفته در بیماران صورت گرفت. تکمیل پرسشنامه کیفیت زندگی  RQLQ،  نمره اندوسکوپی بینی بر اساس معیار Lund ،Kennedy score و نمره دهی آنالوگ دیداری (VAS) صورت گرفت.همچنین در این مطالعه بیماران با تشخیص بالینی رینیت الرژیک جهت انجام سی تی اسکن سینوس های پارانازال و بدون درمان طبی به بخش های سی تی اسکن بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ارجاع شده و تحت سی تی اسکن  پارانازال قرار گرفتند و و شاخص هایی از قبیل پولیپ، ضخیم شدگی خفیف مخاطی بدون انسداد ،افزایش دانسیته استخوانی جدار سینوس، انحراف سپتوم ،هیپرتروفی کورنه تحتانی و کونکا بلازا مورد بررسی قرار گرفتند. سپس یافته های سی تی اسکن توسط تنها یک متخصص رادیولوژی به صورت Blindگزارش گردید. داده های جمع آوری شده از هر دو  گروه مورد مطالعه توسط تست های آماری مربوطه با هم مقایسه شد. سطح معنی داری جهت اختلاف داده ها 0.05 در نظر گرفته شد.

یافته ها

شدت گرفتگی بینی پس از اتمام 6 هفته درمان در گروه کرومولین سدیم 0.97 ± 2.27 و در گروه پودر سلولز 1.1 ± 4.61 بود. میانگین شدت گرفتگی بینی پس از درمان بین دو گروه اختلاف معنی داری داشت. (P=0.03). بررسی های آماری نشان داد که میزان شدت عطسه و همچنین میزان شدت آبریزش بینی در هر دو گروه بعد از اتمام درمان به صورت معناداری بهبود داشت. (P=0.00). میانگین نمره RQLQ پس از درمان در گروه کرومولین سدیم 5.71 ± 22.525 و در گروه پودر سلولز2.91 ± 25.85 بود. میانگین نمره RQLQ پس از درمان بین دو گروه اختلاف معنی داری نداشت. (P=0.073). در این مطالعه همچنین ارتباط ، یافته های سی تی اسکن در هر دو گروه بیماران قبل و بعد از استفاده از هر دو دسته دارویی مورد بررسی قرار گرفت . در این مطالعه بیماران هر دو گروه قبل از شروع درمان تحت سی تی اسکن قرار گرفتند و و شایع ترین یافته ها در هر دو گروه در سی تی اسکن به ترتیب پولیپ، ضخیم شدگی خفیف مخاطی بدون انسداد ،افزایش دانسیته استخوانی جدار سینوس، انحراف سپتوم ،هیپرتروفی کورنه تحتانی و کونکا بلازا بدست امدندهمچنین با توجه به نتایج بدست امده اختلاف اماری معناداری بین یافته های سی تی اسکن در هر دو گروه یافت نشد P-value<0.05).)

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه می توان نتیجه گرفت که داروی نازالیز با توجه به بهبود علایم و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به رنیت آلرژیک می تواند به عنوان دارویی موثر و بدون عارضه در درمان این بیماران مورد استفاده قرار گیرد. اما از لحاظ تاثیر گذاری موثرتر از داروی کرومولین نمی باشد از طرفی دیگر هیچ ارتباطی بین یافته های سی تی اسکن در بین بیماران مبتلا به رینیت الرژیک وجود ندارد و میتوان گفت استفاده از رادیولوژی  و بالاخص سی تی اسکن به طور معمول برای رینیت الرژیک توصیه نمی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
487 تا 496
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!