تاثیر یک جلسه فعالیت بدنی برتروپونین قلبی T و اسیدهای چرب آزاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ورزش طولانی مدت و شدید ممکن است سبب کاهش و آسیب موقتی عملکرد قلبی شود. هدف از این تحقیق تبیین تاثیر فعالیت بدنی بر تروپونین قلبی T و اسیدهای چرب آزاد بود.

روش کار

روش این پژوهش، نیمه تجربی و از نوع کاربردی است و به روش پیش آزمون پس آزمون انجام گرفت. از بین ورزشکاران استقامتی مرد اسکای رانینگ استان تهران، با سابقه حداقل 2 سال ورزش حرفه ای با حداقل 6 ساعت تمرین در هفته، 20 ورزشکار حرفه ای با میانگین سن 27-37 سال داوطلبانه و به صورت هدفمند در این مسابقه شرکت کردند. مسابقه در کوه های البرز مرکزی اجرا شد، کل مسافت پیموده شده 21 کیلومتر و 200 متر بدین صورت بود : شروع از میدان درکه (به ارتفاع 1650 متر از سطح دریا)، ادامه مسیر : پناهگاه پلنگ چال، ایستگاه 5 تله کابین توچال، شیرپلا، گردنه کلک چال، پناهگاه کلک چال،  پایان پارک جمشیدیه (به ارتفاع 1800 متر از سطح دریا) ، حداکثر ارتفاع پیمایش شده از سطح دریا 3150 متر در گردنه کلک چال بود.  قبل ، بلافاصله و 1ساعت پس از اتمام مسابقه از آزمودنی های خون گیری انجام شد . جهت بررسی تغییرات متغیرهای مورد مطالعه از آزمون T همبسته در سطح معنی داری آلفای 05/0  استفاده شد.

یافته ها

میزان تروپونین قلبی Tبلافاصله و بعد از یک ساعت از اتمام مسابقه  به طور معنی داری نسبت به قبل از مسابقه افزایش یافت (05/0 <p). میزان  اسیدهای چرب آزاد بلافاصله و بعد از یک ساعت از اتمام مسابقه  به طور معنی داری نسبت به قبل از مسابقه افزایش یافت (05/0 <p).

نتیجه گیری

فعالیت بدنی سبب افزایش شاخص های آسیب قلبی در ورزشکاران حرفه ای می شود. افزیش تروپونین قلبی T و افزایش اسیدهای چرب آزاد می تواند درجه ای از "خستگی قلب" را نشان دهد. به نظر می رسد افزایش اسیدهای چرب آزاد پس از مسابقه و ورزش های طولانی مدت ، نقش مهمی در کاهش اینوتروپیک قلبی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!