تاثیر مکمل یاری عصاره سیر و استویا به همراه فعالیت استقامتی بر بیان ژن سروتونین و گیرنده سروتونین در بافت مغز رت های نر ویستار چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

چاقی سبب اختلالات عروقی در بافت های مختلف از قبیل قلب و سیستم عصبی مرکزی می شود. لذا هدف از این انجام تحقیق حاضر تعیین تاثیر تمرینات استقامتی با مصرف مکمل سیر و استویا بر بیان ژن سروتونین و گیرنده سروتونین در بافت مغز موش های نر ویستار چاق بود.

روش کار

برای انجام تحقیق تجربی و کاربردی حاضر 35 موش با وزن 190 تا 220 گرم و سن 8 هفته با رژیم غذایی پرچرب (24 گرم چربی، 24 گرم پروتیین و 41 گرم کربوهیدرات در هر 100 گرم) تغذیه شده و به هفت گروه شم، مکمل استویا، مکمل سیر، تمرین استقامتی، مکمل استویا + تمرین استقامتی، مکمل سیر + تمرین استقامتی و کنترل سالم تقسیم شدند. گروه های تمرینی به مدت 50-15 دقیقه تمرینات استقامتی افزایشی را با سرعت (m.s) 25-15، پنج جلسه در هفته انجام دادند. مکمل های سیر و استویا با دوز  (mg/kg) 250 به رژیم غذایی گروه های مکمل اضافه شد.

یافته ها

نتایج نشان داد سطح سروتونین در گروه تمرین به طور معنی داری بالاتر از سایر گروه ها بود (05/0 < P). بین گروه های استویا با سیر (996/0 = P)، شم با استویا (856/0=P)، سیر (994/0= P)، تمرین استقامتی+استویا (303/0= P) و تمرین استقامتی+سیر (094/0= P) تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین مشخص شد سطح گیرنده سروتونین در گروه تمرین به طور معنی داری بیشتر از سایر گروه ها (05/0 < P). و در گروه های استویا (094/0 =P) و تمرین استقامتی با سیر بیشتر از گروه سیر بود (006/0= P).  

نتیجه گیری

نتایج تایید کننده تاثیر تمرین استقامتی+مکمل استویا بر پروتیین کنترل اشتها می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!