مروری بر مکانیسم و عملکرد پپتید شبه گلوکاگون-1 و آگونیست های گیرنده آن در بهبود دیابت نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دیابت نوع دو یک مشکل عمده بهداشت عمومی جهانی است که یک بار جهانی سنگین بر سلامت عمومی و هزینه های اقتصادی قابل توجه بر جامعه تحمیل می کند. دیابت نوع دو شایع ترین نوع دیابت هست. GLP-1 یا پپتید شبه گلوکاگون-1 یکی از انواع اینکرتین ها یا هورمون های گوارشی است که فعالیت آن در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو کاهش یافته است. تجویز GLP-1 به بیماران مبتلا به دیابت نوع دو منجر به طبیعی شدن شرایط هایپرگلیسمی می شود. بنابراین استراتژی های مبتنی بر افزایش GLP-1 و نیز استفاده از آگونیست های گیرنده GLP-1 اهداف مناسبی برای درمان دیابت نوع دو به نظر می رسند. در این مقاله مروری بر ارتباط بین پپتید GLP-1 و دیابت نوع دو خواهیم داشت و هدف از این مطالعه مرور عملکرد، مکانیسم های مولکولی، توالی و ساختار، گیرنده و اگونیست های گیرنده این پپتید موثر بر دیابت نوع دو می باشد.

روش کار

در این مقاله با کلیدواژه های دیابت نوع دو و GLP-1 یا پپتید شبه گلوکاگون-1، آخرین یافته های علمی منتشرشده در پنج سال اخیر منتهی به سال 2021 در پایگاه های داده PubMed, Web of Science, Scopus, ScienceDirect, Google Scholar  مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بصورت مکانیسم عملکرد، چگونگی فعالیت، توالی، ساختار، اندام های متاثر از GLP-1 و معرفی آگونیست های گیرنده GLP-1  ارایه شده است.

یافته ها و نتیجه گیری

نتایج نشان داد نقش GLP-1 در متابولیسم شامل ترشح انسولین، مهار گلوکاگون، حفظ سلول β، سرکوب تخلیه معده، بی اشتهایی، کاهش وزن بدن، تشکیل استخوان و محافظت از برخی اندام ها (مغز، قلب و کلیه) است. فعال سازی گیرنده GLP-1، منجر به تولید cAMP و فعال سازی وابسته به cAMP مسیرهای پیام رسان دوم، مانند مسیرهای پروتیین کیناز A (PKA) و Epac2 می شود. این مسیرها نیز در انواع رویدادهای درون سلولی، از جمله تغییر فعالیت کانال یونی، افزایش سطح کلسیم سیستولیک و افزایش اگزوسیتوز گرانول های حاوی انسولین که همگی در تحریک ترشح انسولین به روش وابسته به گلوکز شرکت می کنند، درگیر هستند. آگونیست های گیرنده پپتید شبه گلوکاگون-1 به عنوان مقلدهای اینکرتین نیز شناخته می شوند. با توجه به عدم کفایت روش های درمانی موجود جهت کنترل افزایش روزافزون بیماری دیابت نوع دو در سراسر جهان، آگونیست های گیرنده GLP-1 به عنوان رویکرد درمانی جدیدی جهت بهبود بیماران مبتلا به دیابت نوع دو توسعه یافته اند. آگونیست های گیرنده GLP-1 تایید شده عبارت اند از: Exenatide ، Liraglutide ، Lixisenatide ، Albiglutide ، Dulaglutide، Semaglutide.

زبان:
فارسی
صفحات:
222 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!