بررسی تاثیر وظیفه ی باربرداری تکراری بر خستگی عضلات تنه و کینماتیک ستون مهره ای و بار در دست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به شیوع بالای کمردرد در وظایف حمل دستی بار و ارتباط شناخته شده ی آن با بارهای ستون مهره ای و همچنین نادیده گرفتن اثر خستگی عضلانی و مکانیسم های انطباقی بدن برای سازگار شدن با خستگی، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی اثر وظیفه ی باربرداری تکراری بر سطح خستگی عضلات تنه و کینماتیک ستون مهره ای و بار در دست انجام شده است.

روش کار

از 18 آزمودنی مرد، خواسته شد تا یک جعبه را در وضعیت متقارن با فرکانس 10 بار در دقیقه تا زمان رسیدن به حداکثر خستگی از زمین بلند کرده و بر روی سطحی در ارتفاع کمر قرار دهند. اطلاعات حرکتی و ثبت هم زمان سطح فعالیت عضلات، به ترتیب با استفاده از سیستم آنالیز حرکت اپتیکال و دستگاه الکترومایوگرافی انجام شد. شاخص های میانگین زاویه و سرعت زاویه ای، به عنوان متغیرهای کینماتیکی تنه و شاخص های میانگین جابه جایی عمودی، سرعت جابه جایی عمودی و فاصله ی افقی بار تا مهره ی L5/S1، به عنوان متغیرهای کینماتیکی بار مورد استفاده قرار گرفت. جهت کمی سازی خستگی عضلات، از شاخص فرکانس میانه استفاده شد. با توجه به متفاوت بودن تعداد سیکل های باربرداری آزمودنی ها، تعداد کل سیکل های هر فرد به 5 بلوک مساوی تقسیم و آنالیزها به تفکیک هر بلوک انجام شد.  

یافته ها

اثر معنی دار زمان بر زاویه ی تنه (0/004=p) و جابه جایی عمودی بار (0/001>p) را نشان می دهد. آنالیزها، موید اثر معنی دار زمان بر شاخص فرکانس میانه ی عضلات ارکتور اسپاینی راست (0/016=p) و چپ (0/014=p)، مولتی فیدوس راست (0/021=p) و چپ (0/001>p)، لاتیسیموس درسی راست (0/001=p) و رکتوس 1ابدومینوس چپ (0/039=p) است

نتیجه گیری

به طور کلی، یافته ها موید تغییر در پارامترهای کینماتیکی همراه با کاهش محتوای فرکانسی سیگنال های الکترومایوگرافی، به عنوان شاخص های سیستم اعصاب مرکزی در کنترل رفتار باربرداری، تحت شرایط دینامیک تکراری است. درک دقیق انطباقات سیستم اعصاب مرکزی، می تواند در مداخلاتی همچون طراحی ایستگاه کاری، طراحی اگزواسکلتون و یا آموزش کارگران جهت مدیریت اختلالات اسکلتی عضلانی، کاربرد داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
202 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!