تجزیه وتحلیل مبتنی بر فرکانس تغییرات آستانه ی شنوایی ناشی از رنگ صدا در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

صداهای رنگی با ویژگی های آکوستیکی و سایکوآکوستیکی خاص خود، اثرات بیولوژیکی متفاوتی بر سلامت انسان یا حیوان دارند. تحقیقات حوزه ی اثرات شنیداری، بر جنبه های آکوستیکی صدا متمرکز است؛ در حالی که ویژگی های سایکوآکوستیک نیز می توانند زمینه ساز خطرات مرتبط با سلامت و ایمنی باشند. هدف از این مطالعه، بررسی آسیب مبتنی بر فرکانس در اثر مواجهه با صداهای رنگی در قالب یک مدل حیوانی است.

روش کار

در مطالعه ی تجربی حاضر، 24 موش صحرایی نر نژاد ویستار، به طور تصادفی در 4 گروه (6 سر در هر گروه) قرار گرفتند. گروه ها شامل گروه کنترل (بدون مواجهه) و سه گروه مواجهه (سفید، صورتی و بنفش) بودند که هرکدام 4 ساعت در روز به مدت 14 روز متوالی در معرض مواجهه با dB SPL ص110 صدا قرار گرفتند. پاسخ شنوایی ساقه ی مغز (ABR) با محرک های Click و Tone-burst روز قبل از مواجهه، 7 و 14 روز پس از مواجهه اندازه گیری شد. تجزیه وتحلیل داده ها، با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و آنالیز واریانس با اندازه های تکراری انجام شد.  

یافته ها

مقادیر آستانه ی ABR در گروه های مواجهه، به طور معنی داری افزایش یافت (0/05>P). تغییرات آستانه ی شنوایی در حیوانات گروه صدای سفید الگویی همگن، صدای بنفش الگویی افزایشی و صدای صورتی در فرکانس های پایین، الگویی کاهشی و با افزایش فرکانس الگویی همگن را نشان داد. بیشترین میزان تغییر در گروه های مواجهه، بین روزهای صفر تا 14 مشاهده شد. میزان تغییر در هفته ی دوم در مقایسه با هفته ی اول، کمتر بود.

نتیجه گیری

چگالی طیفی توان صوت، بر شدت آسیب به سلول های مویی تاثیر دارد؛ به طوری که صدای صورتی در مقایسه با صدای سفید و بنفش، آسیب کمتری به حلزون گوش وارد می کند. همچنین، مطالعه ی حاضر نشان داد که با گذشت زمان پس از مواجهه با صدا، آسیب بافتی حلزون گوش، به تدریج کاهش یافته و آسیب پایدار می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
236 تا 251
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589417 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!