تعیین شاخص های کلیدی عملکرد ایمنی با استفاده از روش دلفی: یک مطالعه موردی در شرکت های توزیع برق استان البرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شاخص های عمومی زیادی برای بررسی عملکرد ایمنی در سازمان ها ارایه شده است؛ لیکن این شاخص ها به دلیل ماهیت کلی نگر آن ها، نمی توانند همواره منعکس کننده ی جنبه های ویژه ی عملکرد سازمان درخصوص ایمنی باشند؛ به بیان دیگر، ماهیت فعالیت های یک سازمان، ایجاب می کند که آن سازمان از شاخص های مختص به خود برای انعکاس بهتر عملکرد ایمنی استفاده نماید. این مطالعه، با هدف تعیین شاخص های کلیدی عملکرد ایمنی به روش دلفی و سنجش آن ها در شرکت توزیع نیروی برق استان البرز انجام شد.

روش کار

در این مطالعه ی توصیفی-پیمایشی، از نظرات خبرگان و کارشناسان ایمنی صنعت توزیع برق (n=11) در قالب روش دلفی استفاده شد. نظرات، در چهار مرحله جمع آوری و شاخص های کلیدی نهایی شناسایی شدند. سپس از این شاخص ها برای ارزیابی عملکرد ایمنی شرکت توزیع برق البرز در طی یک دوره ی 3 ماهه استفاده شد.  

یافته ها

در این مطالعه، 34 فعالیت ایمنی شناسایی و ثبت گردید. در مرحله ی اول روش دلفی، 20 شاخص توسط گروه خبرگان پیشنهاد گردید. در مراحل دوم و سوم، به ترتیب 4 و 1 شاخص به دلیل عدم کسب امتیاز لازم حذف شدند. در مرحله ی چهارم، برای 15 شاخص باقیمانده، نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVIAv) محاسبه شد. نتایج، نشان داد که میانگین امتیاز عملکرد سه ماهه ی مناطق و ادارات توزیع برق استان البرز در سال 1395، از 100 امتیاز شامل نظرآباد، ساوجبلاغ، مهرشهر، فردیس، غرب، شرق، طالقان و اشتهارد، به ترتیب 78/9، 54/7، 78/8، 75/9، 75/7، 80/8، 61 و 83/5 بود.

نتیجه گیری

روش دلفی، تکنیکی موثر در شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد ایمنی است. شاخص های کلیدی انتخاب شده توسط خبرگان شرکت کننده در راندهای دلفی، جزو شاخص های فعال (پیش از وقوع حادثه) بودند که عملکرد ایمنی واحدهای عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق استان البرز را به شکل کارآمدتری منعکس می کنند. پیشنهاد می شود این شاخص ها برای ارزیابی عملکرد ایمنی در سایر شرکت های توزیع برق کشور مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 308
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!