توسعه ی رویکردی اختصاصی مبتنی بر AcciMap برای تجزیه و تحلیل حوادث دریایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ایران، به دلیل داشتن 2700 کیلومتر مرز آبی با کشورهای منطقه، به عنوان بزرگ ترین ناوگان حمل ونقل دریایی خاورمیانه شناخته می شود. با این حال، محیط پیچیده و پرخطر دریایی، این موهبت را به زیان بدل کرده و از طرفی رشد فناوری نیز بر پیچیدگی آن افزوده است. این موارد، نیاز به توسعه ی ابزارهای جدید جهت تجزیه و تحلیل حوادث را تضمین می کند تا علاوه بر قدرت کاوش بالا در داده های حوادث، باعث ایجاد یکپارچگی در حوزه ی تجزیه و تحلیل حوادث دریایی شود. مطالعه ی حاضر، با هدف توسعه ی یک رویکرد اختصاصی تجزیه و تحلیل حوادث دریایی مبتنی بر AcciMap انجام شده است.

روش کار

این پژوهش، یک مطالعه ی توصیفی از نوع کاربردی بوده که در 3 فاز اصلی 1) جمع آوری اطلاعات، 2) توسعه ی رویکرد و 3) اعتباربخشی انجام شده است. در مرحله ی اول، با استفاده از مرور مطالعات پیشین، مصاحبه با خبرگان و تجزیه و تحلیل حوادث واقعی، اطلاعات لازم درخصوص عوامل موثر در حوادث دریایی استخراج شده و در مرحله ی بعد، رویکرد AcciMap در قسمت هایی توسعه یافت و در مرحله ی سوم، مدل طراحی شده، توسط خبرگان حوزه ی دریایی، اعتباربخشی و تایید شد.  

یافته ها

مدل AcciMap توسعه یافته در سه سطح «عوامل خارجی (بین المللی و ملی)»، «عوامل درون سازمانی» و « شرایط محیطی/ فردی و فعالیت های فردی» تنظیم شده است؛ که در آن سطح «عوامل خارجی (بین المللی و ملی)» در 3 لایه ی اصلی، 2 لایه ی فرعی و 13 لایه ی فرعی ثانویه، سطح «عوامل درون سازمانی» به 2 لایه ی اصلی، 11 لایه ی فرعی و 35 لایه ی فرعی ثانویه و سطح «شرایط محیطی/ فردی و فعالیت های فردی» به 1 لایه ی اصلی، 3 لایه ی فرعی و 11 لایه ی فرعی ثانویه طبقه بندی شده است.

نتیجه گیری

استفاده از رویکرد توسعه یافته، می تواند سطوح دارای نقص و مسیول اجرای اقدام اصلاحی را مشخص نماید. همچنین به دلیل گنجانده شدن عوامل نوظهور موثر در حادثه، رویکرد ارایه شده در این مطالعه، قدرت کاوش بالاتری در داده های حوادث دریایی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
404 تا 430
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!