تاثیر تمرین تناوبی شنا با شدت بالا بر محتوای پروتئین های CREB و ERK بافت هیپوکمپ در موش های صحرایی سالمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اختلال شناختی ناشی از افزایش سن در بسیاری از کشورها به یکی از شایع ترین تهدیدهای سلامتی تبدیل شده است. مسیرهای پیام رسانی، تعدیل کننده های مهم انواع فرایندهای فیزیولوژیکی و آسیب شناختی اند و فعال شدن غیرطبیعی برخی از مسیرهای پیام رسانی می تواند در پیشرفت بیماری در سنین بالا نقش داشته باشد. اهداف پیام رسانی درون سلولی در پاسخ به تمرین به عنوان معیاری برای فرایندهای سلولی که در پی شرایط خاص رخ می دهند، به شدت بررسی شده است. مشخص شده است که تمرین موجب افزایش نوروژنز از طریق القای عوامل عصبی در هیپوکمپ می شود که با بهبود عملکرد شناختی همراه است.  از آنجایی که تمرین بلندمدت می تواند اختلال ناشی از افزایش سن در نوروژنز هیپوکمپ را بهبود بخشد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرین تناوبی شنا با شدت بالا بر محتوای پروتیین های CREB و ERK بافت هیپوکمپ در موش های صحرایی سالمند انجام گرفت.

مواد و روش ها

در این تحقیق تجربی، 12 سر موش صحرایی نر نژاد اسپراگ داولی سالمند (20 ماه سن و میانگین وزن 300-450 گرم) در دو گروه کنترل (شش سر موش) و تمرین تناوبی شنا با شدت بالا (شش سر موش) قرار گرفتند. موش های صحرایی گروه تمرین، تمرین تناوبی شنا با شدت بالا (HIIT)، شامل 14 نوبت 20 ثانیه ای شنا با 10 ثانیه استراحت بین هر نوبت را انجام دادند. برنامه ورزشی به مدت شش هفته (سه روز در هفته یک روز در میان) انجام گرفت. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین، موش های صحرایی بی هوش شدند و بلافاصله با استفاده از تیغ جراحی جمجمه شکافته شده و مغز با احتیاط خارج شد. مغز سالم توسط تیغ جراحی دقیقا از وسط به دو نیم تقسیم شد و با توجه به مختصات هیپوکمپ به کمک اطلس پاک سینوس هیپوکمپ از دستگاه لمبیک جدا شد. محتوای پروتیین متصل شونده به عنصر پاسخگو بهcAMP  (CREB) و کیناز تنظیم شده با پیام خارج سلولی 1 و 2 (ERK1/2) بافت هیپوکمپ به روش وسترن بلات اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل در سطح معناداری 05/0 < p تجزیه وتحلیل شدند.

نتایج

نتایج نشان داد محتوای پروتیین  ERK و  CREBهیپوکمپ موش های صحرایی سالمند پس از شش هفته تمرین به طور معناداری (به ترتیب 03/0=P و 001/0=P) بیشتر از موش های صحرایی تمرین نکرده بود.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج، تمرینات تناوبی شنا با شدت بالا به افزایش معنادار محتوای پروتیین متصل شونده به عنصر پاسخگو بهcAMP  و کیناز تنظیم شده با پیام خارج سلولی 1 و 2 بافت هیپوکمپ در موش های صحرایی سالمند منجر می شود. بنابراین شاید تمرینات تناوبی با شدت بالا بتواند به بهبود عوامل درگیر در توانایی شناختی طی سالمندی کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2590179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!