سازوکارهای ارتقای خویشتن داری از منظر قرآن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خویشتن داری نقش مهمی در سلامت معنوی و اجتماعی ایفا می کند و آموزه های دینی ظرفیت بالایی در ارتقای خویشتن داری دارند. ازآنجاکه خویشتن داری دربردارنده مفاهیم و اجزای گوناگونی است و تقویت و ارتقای آن منوط به بهره گیری از سازوکارهای برخاسته از فرهنگ و ارزش های خاص هر جامعه ای است، پژوهش حاضر با هدف تبیین سازوکارهای ارتقای خویشتن داری از منظر قرآن انجام گردید.

روش بررسی

این مطالعه بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد ترکیبی (قیاسی و استقرایی) انجام شد. در مرحله قیاسی با مراجعه به نظریات و تعاریف خویشتن داری در منابع مختلف، مفاهیم محوری این موضوع شناسایی شد و در مرحله استقرایی، کلیدواژه های مرتبط با مفاهیم شناسایی شده در مرحله پیشین، در قرآن کریم مورد جستجو قرار گرفت و پس از مرور بر آیات و مراجعه به تفاسیر قرآن کریم، مفاهیم مرتبط بازیابی، کدگذاری و طبقه بندی شدند.

یافته ها

سازوکارهای ارایه شده در قرآن کریم برای ارتقای خویشتن داری در هشت مقوله کلی، 21 مقوله فرعی و 82 مفهوم است که بخشی از آنها همسو با نظریات موجود و موید مفاهیم مرتبط با آن بوده و برخی دیگر، سازوکارهای اختصاصی مورد اشاره در قرآن کریم می باشند. این سازوکارها شامل خودآگاهی، ارتقای اهداف، ارتقای انگیزه های درونی، ارتقای انگیزه های بیرونی، هشدار، خداگرایی و نفی خودگرایی، ایجاد و یادآوری عهد ایمانی و نمادسازی است.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت خویشتن داری در زندگی فردی و اجتماعی، توجه به آن از نظرگاه دینی به ویژه قرآن کریم، ضروری است. سازوکارهای ارایه شده می تواند برای افراد، موسسات تربیتی و نهادهای مرتبط با سلامت معنوی و اجتماعی مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
272 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!