شناسایی ژنوتیپ های متحمل به تنش خشکی در جو با استفاده از شاخص های کمی تحمل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

مهم ترین عامل محدودکننده رشد گیاهان در شرایط دیم، آب می باشد و چون بخش اعظم اراضی ایران در نواحی خشک و نیمه خشک واقع شده اند، تعیین تحمل نسبی به خشکی در گیاهان زراعی از اهمیت ویژه برخوردار است. با ارزیابی ژنوتیپ هایی از هر گیاه که تحت شرایط کم آبی قادر به ارایه عملکرد نسبتا قابل قبولی باشند، می توان با اطمینان بیشتری آن ها را در نواحی خشک و نیمه خشک کشت نمود.

مواد و روش ها

به منظور بررسی اثر تنش خشکی و انتخاب ژنوتیپ های متحمل به خشکی در جو، 15 ژنوتیپ مختلف در دو شرایط نرمال آبیاری و دیم در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار در سال زراعی 1400-1399 در دو ایستگاه تحقیقاتی خیرآباد و خدابنده استان زنجان مطالعه شدند.

یافته ها

نتایج تجزیه مرکب نشان داد که بین دو شرایط نرمال و دیم ازنظر صفت عملکرد دانه بین ژنوتیپ ها تفاوت معنی داری وجود داشت و شرایط دیم باعث کاهش بیش از 50 درصدی عملکرد دانه در مقایسه با شرایط آبیاری نرمال گردید. در شرایط آبیاری معمولی بیشترین عملکردها به ترتیب متعلق به ژنوتیپ های G3، G10 و G11 و در شرایط دیم علی رغم معنی دار نشدن اختلافات بین ژنوتیپ ها بیشترین عملکرد به ترتیب متعلق به ژنوتیپ های G3، G6 و G2 بود. بین ژنوتیپ های موردمطالعه، ازنظر کلیه شاخص های کمی مقاومت به خشکی (به جز شاخص YI و SNPI) و نیز عملکرد در شرایط دیم اختلاف بسیار معنی داری وجود داشت. تجزیه همبستگی شاخص ها با عملکرد در شرایط آبیاری معمولی و دیم، نشان داد که بین شاخص های MP، STI، GMP، MSTI2، HM و RDY با عملکرد در شرایط آبیاری معمولی و دیم همبستگی معنی داری وجود داشت. تجزیه به مولفه های اصلی بر اساس شاخص ها، نشان داد که مولفه اول 79/95 و مولفه دوم 14/049درصد از تغییرات کل را توجیه می کنند. نمودار بای پلات حاصل از مولفه ها نشان داد که ژنوتیپ های G1، G2، G3، G9، G10، G11، G12 و G13 در قسمت مثبت نمودار مولفه اول قرار داشته و این ژنوتیپ ها دارای سازگاری خوبی به محیط های آبی بودند. از بین این ژنوتیپ ها، ژنوتیپ های G2، G3 و G13 در قسمت مثبت نمودار مولفه دوم قرار گرفتند بنابراین می توان این ژنوتیپ ها را ژنوتیپ های با عملکرد بالا در هر دو شرایط آبی و دیم معرفی کرد. تجزیه خوشه ای نشان داد که ژنوتیپ های G1، G2، G3، G9، G10 و G11 در یک گروه قرار گرفتند و می توان این ژنوتیپ ها را ازنظر شاخص های محاسبه شده، به عنوان ژنوتیپ های متحمل به خشکی در نظر گرفت.

نتیجه گیری

بین شاخص های MP، STI، GMP، MSTI2، HM و RDY محاسبه شده با عملکرد در شرایط آبیاری معمولی و دیم همبستگی معنی داری وجود داشت؛ بنابراین می توان از این شاخص ها جهت گزینش ژنوتیپ های متحمل به تنش استفاده کرد. گروه بندی ژنوتیپ های جو بر اساس شاخص های کمی محاسبه شده نشان داد، ژنوتیپ های G2، G3 و G13 به عنوان ژنوتیپ های برتر در شرایط آبیاری کامل و متحمل ترین ژنوتیپ های جو نسبت به تنش کم آبی شناسایی شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2592161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!