ارزیابی تنوع ژنتیکی برخی از ژنوتیپ های کینوا (Chenopodium quinoa) با استفاده از نشانگرهای ISSR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

با توجه به سازگاری بالای کینوا با خاک های ضعیف و در عین حال مقاوم بودن به تنش خشکی و شوری این گیاه را گزینه جذابی جهت کشت در بسیاری از مناطق کشور نموده است. کشت کینوا طی سالیان اخیر در کشور در حال افزایش بوده و دستیابی به ارقام متحمل به تنش یکی از لازمه های حفظ این روند می باشد. بررسی تنوع ژرم پلاسم قدم اول در مطالعات به نژادی است. در این تحقیق تنوع موجود در بین و داخل تعدادی ازجمعیت های کینوا با استفاده از نشانگر مولکولی ISSR مورد بررسی قرار گرفت.  

مواد و روش ها

این تحقیق در سال 99-1398 در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان اجرا شد. در این مطالعه تنوع بین و درون (با انتخاب سه فرد از هر توده) 13 توده کینوا شامل ارقام زراعی (Titicaca و Giza1)،  مواد اصلاحی Q1، Q3، Q4، Q5، Q12، Q29، Q26 و چهار ژنوتیپ وحشی Chen با استفاده از نه نشانگر ISSR مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

بر اساس نتایج حاصل از 9 نشانگر ISSR مورد استفاده، از مجموع 90 باند حاصل، تعداد 79 باند فرم چند شکلی (87/69) داشتند. تجزیه خوشه ای ژنوتیپ ها را به جز چند استثنا، در دو گروه Q  و غیر Q  (گروه Q: شامل ژنوتیپ هایی که نام آنها دارای پیشوند Q می باشند، گروه غیر Q: سایر ژنوتیپ ها) تقسیم بندی نمود. منشا توده های گروه غیر Q (Titicaca، Giza1 و ژنوتیپ های وحشی Chen) پرو و بولیوی است. همچنین منشا ژنوتیپ های گروه Q (البته منشا توده های Q1، Q3، Q4 و Q5 ناشناخته است) شیلی است. مطابق با گروه بندی دندروگرام، منشا ژنوتیپ های Q1، Q3، Q4 و Q5 شیلی می باشد. در تجزیه به مختصات اصلی دو مولفه اول با مجموع توجیه 26/17 درصد از تغییرات، ژنوتیپ های مورد بررسی را در دو گروه تقسیم بندی نمود. این تقسیم بندی تقریبا در تطابق با تقسیم بندی حاصل از دندروگرام بود. همچنین در تجزیه واریانس مولکولی تنوع بین و داخل توده به ترتیب برابر با 27 و 73 درصد بود که حاکی از تنوع بالای درون توده است. تنوع داخل ارقام Giza1 و  Titicacaاز سایر توده ها کمتر بود.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان داد که نشانگرهای ISSR قادر به شناسایی چندشکلی قابل توجهی در بین ژنوتیپ های مختلف کینوا گردیدند. همچنین درصد بالایی از تنوع متعلق به تنوع ژنتیکی درون جمعیت ها بود که نشان می دهد گزینش در داخل توده های کینوا می تواند ثمربخش باشد. در مجموع دندروگرام ژنوتیپ ها  را در دو بخش دسته بندی نمود که منطبق با ژرم پلاسم کینوای متعلق به مناطق مرتفع و ساحلی می باشد. از این الگو می توان جهت مدیریت منابع ژرم پلاسم کینوا و نیز تعیین والدین جهت تلاقی و ایجاد جمعیت متنوع بهره برداری نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2592167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!