جداسازی، شناسایی و اندازه گیری فعالیت آنزیم های فسفولیپاز A2 و هیالورونیداز زهر زنبور عسل ایرانی mellifera meda) (Apis

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

زهر زنبور عسل حاوی آنزیم هایی مختلفی نظیر هیالورونیداز و فسفولیپاز A2 است که بعضی از آنها کاربرد دارویی و پزشکی دارند. در تحقیقات متعددی، فعالیت فسفولیپاز A2 و هیالورونیداز در گونه های مختلف زنبور عسل گزارش شده است اما گزارشی در مورد این آنزیم ها و چگونگی فعالیت آنها در زهز زنبور عسل ایرانی وجود ندارد. لذا هدف از این تحقیق جداسازی، شناسایی آنزیم های فسفولیپاز A2 و هیالورونیداز و اندازه گیری میزان فعالیت آنها در زهر خام و اجزای زهر زنبور عسل ایرانی (Apis mellifera meda) بود.  

مواد و روش ها

ابتدا 100 میلی گرم زهر خام زنبور عسل با کمک کروماتوگرافی سفادکس G-50 در بافر استات آمونیوم 05/0 میلی مولار خالص سازی شد. جهت بررسی پروفایل پروتیینی زهر و  جزءبندی از روش الکتروفورز عمودی استفاده گردید. سپس مقدار پروتیین، فعالیت آنزیم فسفولیپاز A2 و هیالورونیداز در زهر خام و فراکسیو ن های جدا شده اندازه گیری شد. مقدار پروتیین در زهر خام عسل ایرانی و اجزای آن با استفاده از پروتیین سنجی بروش برادفورد تعیین گردید. میزان فعالیت آنزیم فسفولیپاز A2  با استفاده از سوسپانسیون زرده تخم مرغ به عنوان سوبسترا تعیین شد و میزان فعالیت هیالورونیداز روی هیالورونیک اسید به روش توربیدومتری آزمایش شد. 

نتایج

نتایج اولیه نشان داد که 56 درصد زهر خام پروتیین بوده است. زهر خام به 3 پیک (جزء) مجزا شد. فعالیت فسفولیپاز A2 در زهر خام و پیک اول و دوم مشاهد شد. فراکسیون دوم بیشترین فعالیت فسفولیپازی را نشان داد. فعالیت هیالورونیدازی در زهرخام و تنها در پیک اول مشاهده شد. فعالیت بهینه آنزیم فسفولیپاز A2 در pH برابر 7 و دمای 37درجه سانتیگراد بدست آمد. در این مطالعه مشخص شد که فعالیت هیالورونیداز در زهر زنبور عسل ایران بیشترین فعالیت را در دمای 37 تا 39 درجه دارد و با افزایش درجه حرارت به تدریج فعالیت خود را از دست می دهد. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که pH ایده آل برای فعالیت آنزیم هیالورونیداز 5/5 می باشد.

نتیجه گیری

زهر زنبور عسل ایرانی دارای هر دو فعالیت فسفولیپازی و هیالورونیدازی می باشد که با استفاده از کروماتوگرافی ژل فیلتراسیون می توان آنها را جدا کرد. این بررسی می تواند به عنوان روشی برای جداسازی، تخلیص و اندازه گیری فعالیت آنزیم های هیالورونیداز و فسفولیپاز A2 زهر زنبور عسل ایرانی معرفی شود. آنزیم های هیالورونیداز و فسفولیپاز A2 خالص سازی شده می توانند جهت استفاده در صنعت و تحقیقات مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p2593285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!