بررسی تاثیر پرایمینگ با نور LED بر شاخص های رشد، آنزیم های آنتی اکسیدان و میزان ترکیبات فنولیک کل در گیاه ریحان (Ocimum basilicum) تحت تنش شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پرایمینگ، قرار گرفتن موجودات یا سلول ها در معرض میزان کمی از عوامل خسارت زای فیزیکی یا شیمیایی است که موجود زنده را برای قرار گرفتن در معرض تنش بعدی از طریق پاسخ بهبود یافته آماده می کند. بر این اساس در این مطالعه تاثیر پیش تیمار چهار نور مختلف LED شامل نور LED قرمز، نور LED قرمز (70%) + آبی (30%)، نور LED آبی و نور LED سفید در مقایسه با نور گلخانه بر روی دو ژنوتیپ سبز و بنفش گیاه ریحان شیرین در شرایط شاهد و تنش شوری با غلظت 150 میلی مولار NaCl مورد بررسی قرار گرفت. جهت انجام پژوهش، بذرهای دو ژنوتیپ سبز و بنفش ریحان شیرین در گلدان های حاوی خاک لومی شنی کشت داده شد. پس از گذشت 50 روز، تعداد 48 گلدان به اتاقک حاوی لامپ های LED منتقل شد و تعداد 12 گلدان در گلخانه نگهداری شد. پس از دو هفته گلدان ها از اتاقک حاوی لامپ های LED به گلخانه منتقل شدند و تیمار شوری به مدت دو هفته اعمال شد. نتایج نشان داد تیمار 150 میلی مولار NaCl سبب کاهش وزن تر و خشک اندام هوایی و کلروفیل a و افزایش میزان پراکسید هیدروژن، فعالیت آنزیم کاتالاز و ترکیبات فنولیک کل در هر دو ژنوتیپ در شرایط نور گلخانه شد. در شرایط شاهد نوری در هر دو ژنوتیپ، نور LED قرمز + آبی نسبت به بقیه نورها وزن تر و خشک اندام هوایی، میزان کلروفیل a و ترکیبات فنولیک کل را افزایش و محتوای پراکسید هیدروژن را کاهش داد. در شرایط شوری نتایج نشان داد که پیش تیمار با نور LED قرمز + آبی در ژنوتیپ سبز و LED قرمز در ژنوتیپ بنفش سبب افزایش وزن تر اندام هوایی (به ترتیب 65 درصد و 52 درصد) و وزن خشک اندام هوایی (به ترتیب 2 برابر و 73 درصد)، کلروفیل a (به ترتیب 98 درصد و 58 درصد)، ترکیبات فنولیک کل (به ترتیب 2 برابر و 20 درصد) و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان و کاهش محتوای پراکسید هیدروژن (به ترتیب 33 درصد و 72 درصد) نسبت به گیاهان پیش تیمار نشده با این نورها شده است. با توجه به نتایج به دست آمده، استفاده از پیش تیمار LED (نور LED قرمز + آبی در ژنوتیپ سبز و LED قرمز در ژنوتیپ بنفش) با تقویت مکانیسم های حمایتی مانند کاهش پراکسیداسیون لیپیدهای غشا، افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی، ترکیبات فنلی و رنگیزه های فتوسنتزی، در بهبود وضعیت گیاه ریحان در هر دو شرایط شاهد نوری و شوری نقش بسزایی داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
259 تا 274
لینک کوتاه:
magiran.com/p2593626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!