مطالعه اثر تعدیل کنندگی سدیم نیتروپروساید بر ویژگی های مورفوفیزیولوژیکی گیاه سالیکورنیا پرسیکا (Salicornia persica) تحت تنش شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شوری یکی از تنش های محیطی است که با تاثیر منفی بر فرآیند رشد سبب القای تنش اکسیداتیو در گیاهان می شود. به منظور بررسی اثر سدیم نیتروپروساید (SNP) بر کاهش تنش اکسیداتیو سالیکورنیا پرسیکا تحت تنش شوری، آزمایشی به صورت فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار انجام شد. در این پژوهش، اثر دو سطح SNP (صفر و 2/0 میلی مولار)، سه سطح شوری (صفر، 200 و 500 میکروگرم بر میلی لیتر کلرید سدیم) و سه مرحله برداشت (روز اول، هفتم و چهاردهم) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد با افزایش شوری وزن خشک اندام هوایی کاهش می یابد. اما در شوری 200 افزایش داشت. اثر مثبت SNP در شوری 200 و 500 مشاهده شد. محتوای نسبی آب با افزایش غلظت شوری کاهش یافت و SNP در هر سه سطح شوری باعث افزایش محتوای نسبی آب شد. با افزایش شوری آنتوسیانین کاهش داشت و SNP باعث افزایش آنتوسیانین شد. مالون دی آلدهید با افزایش شوری افزایش یافت و کاربرد SNP باعث کاهش آن گردید. با افزایش شوری فنل کاهش یافت و SNP اثر معنی داری روی فنل نداشت، اما فلاونویید در شوری 200 نسبت به شاهد افزایش یافت و در شوری 500 کاهش نشان داد. تنش شوری باعث افزایش سدیم و کاربرد SNP باعث کاهش شد. میزان پتاسیم در شوری 200 و 500 افزایش یافت. تیمار SNP باعث افزایش پتاسیم در شوری صفر و 500 شد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت، تیمار SNP می تواند موجب افزایش تحمل به شوری سالیکورنیا پرسیکا شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
339 تا 352
لینک کوتاه:
magiran.com/p2593631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!