ارائه الگوی پارادایمی شایستگی معلمان مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از پژوهش حاضر ارایه الگوی پارادایمی شایستگی معلمان مدارس مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد

روش

روش پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از رویکرد داده بنیاد می باشد. در این روش متن سند تحول به خوبی و کلمه به کلمه بررسی شده و جملات و گزاره های مرتبط با شایستگی معلمان انتخاب شده اند. در کدگذاری باز 121 گزاره، در کدگذاری محوری 10 مولفه و در نهایت مدل پارادایمی شایستگی معلمان ارایه شد. همچنین جهت بررسی اعتبار و روش حاضر، یافته های پژوهش و شیوه اجرای روش به سه نفر از متخصصان سند تحول و یک نفر کارشناس تعلیم و تربیت ارجاع داده شد.

یافته ها

یافته های پژوهش بیانگر این است که شایستگی‎های دینی و شرایط و امکانات معلم موجب و علت شایستگی های وی می باشند. شایستگی های دینی با مولفه های دستیابی به حیات طیبه، معرفت و محبت به خدا، اعتقاد به توحید، قدر شناسی از خداوند و افزایش بصیرت و شرایط و امکانات معلم نیز شامل مولفه های استقرار نظام سنجش شایستگی های معلمان، آموزش و توانمندسازی معلمان و مشارکت معلمان در برنامه ریزی درسی جز شرایط علی محسوب می شوند. همچنین شایستگی های اخلاقی با مولفه های امانتدار، حقیقت جو، عزت نفس، شجاعت و ویژگی های ذاتی و اکتسابی جز شرایط زمینه ای می باشند. عادل بودن با مولفه های نداشتن نگاه نژادپرستانه، کمک به تحقق عدل جهانی، رعایت عدالت آموزشی، ظلم ستیزی و روحیه انقلابی و سلامت جسم و روان با مولفه های داشتن روحیه و نشاط، سلامت جسمی، سلامت فردی و بهداشت محیطی و ورزش و تفریح سالم جز شرایط مداخله گر می باشند. شایستگی علمی با مولفه های آشنایی با ساحت های تعلیم و تربیت، ارج نهادن به دستاوردهای علمی، توسعه زمینه پژوهشگری و برخوداری از دانش پایه و تعقل و شایستگی فردی و اجتماعی با مولفه های مشارکت جویی، ارتباط با متخصصان و ارتباط موثر با خانواده جز راهبردها محسوب می شود. و در نهایت شایستگی حرفه ای با مولفه های کارآفرینی، رشد و تعالی خود، انضباط مالی، توانمندسازی دانش آموزان، استفاده از ظرفیت های موجود و رشد و تعالی دانش آموزان جز پیامدها محسوب می شوند.

نتیجه گیری

شناخت شایستگی ها در نظام تربیت معلم کشور می تواند به سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب برای کاهش شکاف بین وضع موجود و مطلوب در این زمینه و ارتقای وضعیت مولفه های شایستگی یاری رساند.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!