مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه تعهد خدمت با سایر سهمیه ها در دانشکده پزشکی کاشان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

باتوجه به ارتباط پیشرفت تحصیلی دانشجویان با عملکرد و توانایی آن ها بعد از فارغ التحصیلی و نظر به نقش مهم سهمیه ورودی به دانشگاه در پیشرفت تحصیلی دانشجویان، این تحقیق به منظور مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه تعهد خدمت با سایر سهمیه ها در دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.

روش ها

در این مطالعه مقطعی که در سال 1400 انجام شد تعداد 337 دانشجوی پزشکی ورودی 1396-1394 دانشگاه علوم پزشکی کاشان به روش سرشماری شرکت نمودند. متغیرهای دموگرافیک و اطلاعات مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان از سامانه هم آوا و از طریق آموزش کل دانشگاه استخراج شد. داده های جمع‎آوری شده با استفاده از آزمون های ANOVA، LSD و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

در مقایسه عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس نحوه پذیرش، دانشجویان تعهد خدمت مناطق محروم از کمترین میانگین معدل علوم پایه (61/1±77/14) و معدل کل تا پایان فیزیوپاتولوژی (54/1±75/14) برخوردار بودند و معدل دیپلم (046/0=P، 80/3=F)، میانگین تراز کنکور (001/0>P، 44/26=F)، معدل علوم پایه (001/0=P، 46/5=F)، معدل دوره فیزیوپاتولوژی (003/0=P، 62/11=F) و معدل کل تا پایان دوره فیزیوپاتولوژی (001/0=P، 46/7=F) آن ها نسبت به دانشجویان روزانه به طور معناداری پایین تر بود؛ ولی نسبت به دانشجویان پردیس خودگردان تفاوت معنی داری نداشت (05/0P>).

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد به طورکلی وضعیت تحصیلی دانشجویان تعهد خدمت مناطق محروم پایین تر از دانشجویان روزانه و مشابه با دانشجویان پردیس خودگردان بود. پیشنهاد می شود مسیولان آموزشی اقداماتی در جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان تعهد خدمت مناطق محروم انجام دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!