موانع تعامل اساتید و دانشجویان در آموزش مجازی: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ویژگی اصلی و اساسی آموزش الکترونیکی، علاوه بر دسترسی آسان به اطلاعات، ویژگی ارتباطی و تعاملی آن است. بدون برقراری تعامل، یادگیرندگان انگیزه ای برای ادامه دوره در خود نمی بینند و یادگیری به وقوع نمی پیوندد. این پژوهش با هدف شناسایی موانع تعامل در یادگیری الکترونیکی و ارایه راهکارهای ایجاد و بهبود تعاملات از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته های مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

روش ها

در این مطالعه ی کیفی با روش تحلیل محتوا، 22 نفر مشارکت کننده از طریق نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع اطلاعات، از میان استادان و دانشجویان دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق گردآوری و تحلیل داده ها (با رویکرد قراردادی) براساس مدل گرانهایم و لاندمن(Granheim and Lundman) سال 2020، انجام شد. اطمینان از صحت و استحکام پژوهش با استفاده از معیارهای لینکلن و گوبا (Lincoln and Guba) انجام گرفت.

نتایج

یافته های حاصل از موانع در 6 طبقه ی اصلی: فرآیند ناقص ارایه ی آموزش، موانع انگیزشی و نگرشی، موانع زیرساختی، چارچوب های فردی، ضعف در گستره ی دانش و شناخت و برنامه ریزی و سیاست گذاری ناقص ساختاری و 16 طبقه ی فرعی قرار گرفت. از میان گزاره های مربوط به موانع بیشترین تاثیر از دیدگاه پاسخ دهندگان مربوط به فرآیند ناقص ارایه ی آموزش بود. بعد از آن موانع انگیزشی و نگرشی، موانع زیرساختی، چارچوب های فردی، ضعف در گستره ی دانش و شناخت و در نهایت برنامه ریزی و سیاست گذاری ناقص ساختاری توسط افراد صاحب‎نظر ارایه شد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه موانع تعامل در یادگیری الکترونیکی را از دیدگاه اساتید و دانشجویان تبیین نمود. شناخت این موانع در جهت برطرف کردن آن با هدف ایجاد و توسعه تعامل در یادگیری الکترونیکی، کمک کننده خواهد بود. تقویت تعامل در آموزش های مجازی با هدف تسهیل یادگیری قویا پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!